Vratne lahve - revisited

22. května 2008 v 15:24 | Ross Hedvicek
Nasledujici clanecek jsem uverejnil 17. 7. 2007 na svem blogu v Lidovkach, ktery mi mezitim zrusili, protoze jsem neucuraval jak male stenatko po koberci nad vydobytky socialismu v Ceske republice a ani jsem nebyl schopen psat o psech, o kytickach a nebo kuchynske recepty - to jsou jedina povolena temata. Za dobu co bylo cenzurou povoleno tento clanek cist si ho precetlo 15 284 lidi a ctenarska karma byla 40.65 - oboji dosud neprekonany rekord. Clanek vyvolal v Cesku docela velkou diskusi (jen si to dejte do Googlu) a nenavistni cesti vlastenci na mne vyhlasili "open season" - priklad je zde http://redbardragon.blog.cz/0802. Nejcastejsi stiznosti je, ze pry hazim vsechny Cechy do jednoho pytle. To je prave ten problem - ja je do toho pytle nehazim, oni tam v tom jednom pytli vzdycky byli!

Prikladam clanek znovu:

Vratne lahve. Vratte mi vstupne!!! (filmova recenze)

Pred par dny jsem se zucastnil slavnostni premiery noveho ceskeho filmu Vratne lahve. Z namesti z kopce dolu, vlevo kostel, vpravo zakladni skola, a rovnez vpravo Kino Hana Kojetin. Cerveny koberec, sampanske, tuxedos and all that jazz. Cesky sebevedomy Bartoska objimajici vyvalenou Rene Zellweger jako by ji znal (ani nahodou) tam nebyl. K jidlu se podavala lasagna.

Film byl uzasny. Takovy cesky a rekl bych az oci-otvirajici. Prvnich par momentu filmu jsou letecke zabery Prahy. Zimni Prahy. Nikde ani listecek, vsechno sedive, jen ty jejich pustiny, hola zeme, ty depresivni slums. Nikdy predtim jsem si neuvedomil, jak moc ze vzduchu Praha pripomina Kabul a nebo Peshawar. Neco jako Welcome to hellhole... Z toho mista jde neco jako pronikave zareni. Jsem si jist, ze pasazerum vystupujicim z letadla v Ruzyni musi letusky u dveri "baj, bajbaj, baj bajbaj baj" vydavat z kosiku kazdemu cloveku jedno Valium nebo Serotonin proti manio-depresivni psychoze. Ten dojem "Kabul, Kabul, Kabul" byl tak silny, ze jsem i nasaval vzduch, zda ucitim typicky smrad velbloudiho trusu, ktery tam susi a topi s tim.

Nektere dalsi sceny ze zacatku byly vykradeny z nedavneho filmu Finding Forrester, povsimla si moje dcera. Ja jsem si zase vsiml, ze kdyz si sundam brejle, tak dokonce stary Sverak s temi sedivymi fousy i vizualne pripomina Sean Conneryho. "Ovsem Sverak tolik nesisla", doplnila manzelka. Plagiarismus je zrejme pracovni metodou ceske vedy a kultury. Tak jako cesti vedci opisovali zahranicni prace, aby v Cesku dostali sve doktoraty a CSc, tak i cesti filmovi tvurci ukradnou, co muzou. Mozna by mlady Sverak mohl dostat doktorat? Ale jen takovy cesky... V Cesku je skoro kazdy doktor, sdelil mi nedavno jeden naivni American. Vysvetlil jsem mu to: Nemaji talent, nemaji schopnosti, nemaji charakter - co jineho nez akademicky titul jim zbyva? Dalsi rana valecnym stvacum.

Vykradani scen neskoncilo u jednoho filmu, ale asociace se tam objevovaly porad, mozna i neumyslne. Je tam scenka, kdy stary Sverak, zamestnan coby bicyklovy poslicek sedi v zimnim parku na jakemsi kopci, dole pod nim ulice a hlasi do vysilacky "jsem na Smichove". Kulisu za nim tvori par duchodcu vedenych Ladislavem Smoljakem, spolupracovnikem StB (overte si v Cibulkovych seznamech). A kamera udelala zaber dolu z kopce do ulic a ja jsem videl tu scenu ze "Schindler's List", kde Nemci likviduji krakowske zidovske ghetto a Schindler sedi na kopci na koni a diva se na to s jakousi pritelkyni - je to ta scena s malou holcickou v cervenem kabatku.

Strucny pribeh filmu je, ze mirne neuroticky petasedesatilety ucitel (Zdenek Sverak) zije s taktez nervozni manzelkou (Daniela Kolarova) v jakemsi slumu, vysoce podstandartnim bydleni, obytne chodbe nad zeleznicni trati, ale s vyhledem na Prahu (ale to vite pani Tutenkamenova, Praha je Praha!) a doma se nudi a tak si hleda zamestnani. Jeho prvni zamestnani pote, co prestane "ucit" je bicyklovy poslicek, pote vetsinu filmu pracuje v jakemsi konzumu, kde bere zpatky prazdne flasky (odtud nazev filmu) a na zaver filmu se tam objevi jeste i v uniforme pruvodciho ve vlaku.

Herecke vykony jsou velice mizerne, na urovni ochotnickeho souboru Osvetove besedy Kojetin, kdyz hrali Strakonickeho dudaka v mistni Sokolovne. A nebo to byla Marysa? Ta s tim hrnkem kafe, co furt chtela nekoho otravit? Stejne trapne jsou sceny z reditelny skoly, kde je Sverak karan pani reditelkou. Za takove herectvi by se melo verejne fackovat. Vypada to, ze cesti herci, kteri jeste umeli hrat byli vsechno generace Jaroslava Marvana. Pak uz nic. Pak uz bylo jen doba intelektualniho Temna. Pamatuji si Danielu Kolarovou jako dvacetiletou krasavici, kdyz tam nekde hopsala okolo Jaromira Hanzlika, ktery zrovna hral Huckleberry Finna (a staricky Ladislav Pesek predstiral, ze je cernoch Jim) a za par let je z ni stara oskliva baba, s typicky cesky umastenymi nemytymi vlasy a uplne hnedymi zuby? Co se stalo? To cele ty roky kourila Cohibas a zvykala tabak? Vezmete ji nekdo k zubari, smankote - vzdyt je to tzv. herecka, ne?

Film, podle mne zcela neumyslne, ukazuje soucasne vydobytky civilizace jak jsou k dostani prumernemu ceskemu duchodci. Cesky duchodce nezije jako civilizovany duchodce. Cesky duchodce si rano nenalije sklenici pomerancoveho dzusu, neskoci si do bazenu si zaplavat, nesedne do Lincolna a nejede hrat golf. Nene. Zije v jakesi umolousane garsonce (ale je to Praha, Praha, Praha!), kde jak Sverak i Kolarova spali na jakemsi jednomistnem gauci, musi chodit do prace, brat vratne lahve nebo doucovat nemcinu, kterou sami neovladaji, pote se prikrcen potaci smradlavou Prahou (auto jisteze nema, blaznite nebo co?), pak stoji ve fronte v Delvite na zahnivajici maso - trocha koreni ten smrad zazene a je to v akci (na sleve), nahle se vraci davna scena z prazskeho automatu Koruna "Sefe, je ten gulasek volnej?", lekarska pece stoji za prd a to i v pripadech kdy je lekarem vlastni pribuzny a v noci se mu zdaji sexualni sny, odehravajici se v kupe ve vlaku. Jojo. V kupe ve vlaku! Krakowske ghetto all over again!

Jazykove je to taky posusnanicko. Cely dej je namluven tou novou zbolsevizovanou cestinou s nelogickymi nadechy mezi slovy a prizvukem na konci slova. Uplne zmongolizovany jazyk, ktery by Vrchlicky uz rozhodne nepoznal. To rozhodne neni jazykovy vyvoj, to je nic nez lingvisticka degenerace. Dej je velice predvidatelny, cesky trapny, coz vzhledem k plagiarizaci vetsiny scen neni nic necekaneho. Jedine, co jsem necekal, byla scenka, kdyz stary Sverak coby ucitel cestiny macka houbu na utirani tabule zakovi na hlavu, coz bylo nelogicke a absurdni a scena s hubenou slecnou pocmaranou na brise. Sice tam bylo pozdeji vysvetleno, proc byla pocmarana, ale proc tam v tom filmu vubec byla uz ne. Porad jsem cekal. ze tam bude nekde scena s tim ceskym narodnim sportem, jak prohazuji tu chciplou karakulskou ovci kruhem pri jizde na koni. Nebyla tam. Zatim.

Pred filmem mi Boris Dobak predvidal, ze se mi to nebude libit, ze je to moc ze zivota a ze budu tvrdit, ze je to depresivni. Mel pravdu. Pry si Cesi mysli, ze to byla komedie. Ja si myslim, ze to byl horror a jen dukaz, proc Hostel a Hostel2 byl natacen v Cesku. Neco tak hluboce depresivniho nelze v Hollywoodu natocit. Nejsou tam na to herci, reziseri a ani exteriery. Ovsem Cesi jsou treti nejvyssi narod na svete :-)

Naprosto nepravdepodobnou scenou byla ta z kostela, kde se Daniela Kolarova, cely zivot hrajici uvedomele komunisticke zeny, hlasite modli. Co tim asi mlady Sverak (sam ateista, jak priznal v Bucharove filmu, tatinek komunista) chtel rict? Zakladni premisou filmu vseobecne je, ze musi byt aspon na tech par chvil (co se divak diva) uveritelny. Tohle uveritelne nebylo. To by se tam rovnou mohla modlit Jirina Svorcova.

Me zaverecne doporuceni? Jdete na to, ale jen je-li vam porad treba nejakeho odstrasujiciho prikladu - v tom pripade je to povedeny film. Jinak by stary Sverak, byvaly clen KSC, ktery jiste nebydli v nejake obytne chodbe, spis mohl zpytovat svedomi se svym kamosem Smoljakem a mlady Sverak, by mohl treba misto nataceni blbych filmu neco tunelovat nebo tak. Ano, jsem si vedom, ze mlady Sverak kdysi dostal Oskara utechy (to je cena za nejmene blby zahranicni film z velkeho mnozstvi uplne blbych zaslanych zahranicnich filmu), ale to uz je davno. Je to totalni petka, Sveraku, sednout a stydet se. A kdybych mohl, tak vezmu houbu od tabule a vymackam mu ji na hlavu!
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Jenda Jenda | E-mail | 22. května 2008 v 18:36 | Reagovat

Vtipná recenze. Vidíš i ta houba ti byla nakonec k něčemu dobrá.

Snažím se řídit premisou, že vše blbé je k něčemu dobré a tak někdy s pobavením na ty časy zavzpomínám.

Naštěstí ne v obytne chodbe nad zeleznicni trati, ale i ta má (jak je vidět) svůj šarm.

2 Pepa Nos Pepa Nos | E-mail | Web | 22. května 2008 v 20:05 | Reagovat

Naprostý souhlas. Přesně z těchto důvodů ten film nechci nikdy vidět. Stejně jako ostatní "české" filmy. Nějakým nedopatřením jsem jednou v jednom "českém" filmu hrál. Velmi to zvýšilo index nenávisti vůči vetřelci do rodinného začouzeného stříbra, který měl tu drzost zahrát velmi dobře a tím ohrozit milovanou sračkovitost "českého" filmu.

3 Der Vergangenheitsbewaeltigungsweltmeister Der Vergangenheitsbewaeltigungsweltmeister | 22. května 2008 v 20:39 | Reagovat

WORDBOARDING je moje nove slovo charakterizujici styl vysehuvedene recenze, a ChechBlade jest moja charaktristika recenzenta. Tento bloge nazyvam ChechGitmo.

Anyvej, rikam "vole vole" misti "existencializmus",

"ortogonalni soudruh" misto "dnes pravicovy kryptoexkomunista" typu Vasek Hradni Sasek.

Sieg! vy kotlinovi mudrlanti s nelydskymi tvariCZkami znetvorenymi generacemi pretvarek

4 Ross Hedvicek Ross Hedvicek | E-mail | 22. května 2008 v 20:48 | Reagovat

Word-boarding and ChechGitmo jsou jedny z nejvetsich pochval, kterych se mi kdy dostalo. Dekuji Jenyku. A nechod daleko, prave dopilovavam dalsi skytavkovy clanek, tak za pul hodiny hotovo.

5 Miroslav Václavek Miroslav Václavek | E-mail | 22. května 2008 v 20:55 | Reagovat

Když nás v hluboké normalizaci coby žáčky základní školy nutili docházet na filmy Klubu přátel Sovětského filmu zařekl jsem se coby desetiletý, že mě nedostanou. Nedostali. Já s mými stoprocentně antikomunistickými geny jsem s kamarádem jehož sestra utekla do USA založili svůj vlastní Klub přátel Amerického filmu a chodili jsme na KAŽDÝ Americký film, který se v té době mihl na plátně. Nebudu si kazit tohle mé dávné rozhodnutí ani filmem o němž je tahle recenze protože na to nemám ani chuť, ani žaludek. Je tolik umění. Proč se trýznit filmy o hovně.

6 mynotes mynotes | Web | 22. května 2008 v 21:10 | Reagovat

Jo, VL je snad první svěrákovský film, který mě vyloženě zklamal. Už čtrnáct dní přemýšlím, že se do něj pustím v recenzi, ale ještě jsem se k tomu nedostala...

Svěrákové měli vždycky tendenci oslavovat "českou obyčejnost", ale tady se dostali skoro až na hranici filmů Bohdana Slámy, ve kterých jsou ti nejchudší ti nejcharakternější a ti nejobyčejnější dělají ty nejúžasnější skutky.

Tahle vypocená obyčejnost navíc dostává trochu divný odér díky tomu, že je to snad první český film, ve kterém jsem viděla nepokryté reklamy...

Mě to mrzí, protože mám Svěráka i Smoljaka moc ráda. Jinak se musím ohradit proti vykrádání Schindlera - já mám ten film tak nastudovaný, že by mě to okamžitě praštilo mezi oči. S tím postřehem nesouhlasím...

7 Ondra Ondra | 22. května 2008 v 21:33 | Reagovat

Vratné láhve byly vynikající, ale nikomu svůj názor nechci nutit;) Co mě absolutně iritovalo byly jen ty reklamy a ty sny, to tam patřit nemělo.

8 Ondra Ondra | 22. května 2008 v 21:36 | Reagovat

"To rozhodne neni jazykovy vyvoj, to je nic nez lingvisticka degenerace" zajímavá věta která tu kritiku trochu zlehčuje:0)

9 marie marie | E-mail | 22. května 2008 v 23:14 | Reagovat

Film jsem neviděla, nemohu k němu nic říct, ale stran české podivné nátury bych si dovolila maličkost.. Včera jsem jela po schodech nahoru z metra a přede mnou stála paní, které "čouhala" z kabelky peněženka. Protože jsem hloupý slušňák, nebo slušný hlupák (obojí v mém případě platí), tak jsem upozornila paní na peněženku hledící z kabelky na svět. Paní se po mě otočila a s gustem se mě zeptala :"a co je Vám do toho", za ní stojící tak cca 15 letý kluk se lehce pousmál. Toto se mě na tom samém místě stalo již, před nějakou dobou, dvakrát.No není to roztomile české?

10 Vlastik Vlastik | E-mail | 23. května 2008 v 4:56 | Reagovat

Posledni ceske filmy nestoji za nic. Uz jenom nazvy jako je treba "Po hlave do prdele" me odrazuji od toho abych neco takoveho videl. Zda se, ze vetsina novych ceskych filmu se snazi napodobit americke braky, ktere jim pousti ceska televize. Asi to ceska TV kupuje ve Wal-Martu za 5 dolaru a pak to nabizi ceskym divakum.

VL jsem videl, a i kdyz me film moc nenadchnul, dalo se na to divat.Jedenkrat. Urcite nebude patrit k filmum ke kterym bych se vracel. Nektere sceny vazne nedavali smysl.

11 David Werner David Werner | E-mail | 23. května 2008 v 16:56 | Reagovat

Pelisky! Pelisky! Pelisky! Pelisky! Pelisky! Pelisky! Pelisky! Pelisky! Pelisky! Pelisky! Pelisky! Pelisky! Pelisky! Pelisky! Pelisky! Pelisky! Pelisky! Pelisky! Pelisky! Pelisky!

Pupendo! Pupendo! Pupendo! Pupendo! Pupendo! Pupendo! Pupendo! Pupendo! Pupendo! Pupendo! Pupendo! Pupendo! Pupendo! Pupendo! Pupendo! Pupendo! Pupendo! Pupendo! Pupendo! Pupendo!

12 Jirka Wolf Jirka Wolf | E-mail | 23. května 2008 v 19:30 | Reagovat

Ohledně  těch reklam ve filmu Vratné lahve tolik.  Celý film sponzoroval Albert. Proto se velká část děje odehrávala právě v obchodě Albertu. Stačilo se jen dívat na konci filmu, kdo byl sponzorem. A že jsou v poslední době filmy stupidní? Diváci si takové vyložené hovadinky přejí.  Vratné lahve v tomto případě nebyly špatné. Byl tam vtip. Filmy: Kameňák I. a II pana Zdeňka Trošky no  to byla s prominutím příšerná sračka a přesto tenhle žánr měl u našich diváků obrovský úspěch. Čím větší pitomost a vulgárností, to vše dnes zaručí nejvíce diváků. Ohledně té peněženky, paní Marie. I já jsem ťululum a blbeček. Mnohokrát jsem upozornil na nedbale uloženou peněženku a dostal jsem někdy i sprostě vynadáno. Dnes už nikoho raději neupozorňuji. Není tomu tak dávno, co jsem jedné mamince u lékaře radil, aby se její chlapeček nedíval klíčovou dírkou do ordinace. Jednak, že to není slušné a potom že by tou klikou mohl dostat do čela. Maminka se do mne pustila, abych držel tu svou nevymáchanou hubu a staral se sám o sebe. Nějaký pacient vycházel z ordinace a tou klikou   vrazil tomu malému do čelíčka.  Teklo spousta krve, kluk ječel bolestí  a následovalo šití. Já  od té ženské dostal rukou bití, že za to vše mohu já.  Tohle už tak roztomilé není, ale je  to také ryze České. Dnes  se také už do ničeho nepletu. Jsem poučen až do své smrti. Zla jsem od lidí  sklidil dost a to i  když jsem se  k nim choval slušně a chtěl jim pomoci. Zlo v této společnosti vládne na každém kroku. Lidé jsou navzájem  neskutečně zlí, nevěří si, vzájemně se podvádějí, závidějí si i bídu a já už dnes končím.....

13 Vlastik Vlastik | E-mail | 23. května 2008 v 19:46 | Reagovat

"Pelisky" ano! Pupendo ne!

14 marie marie | E-mail | 23. května 2008 v 22:06 | Reagovat

Jako by toho všeho ošklivého nebylo dost, ještě jsou lidi na sebe "hnusný" a de facto za laskavost, já jsem skutečně nepoučitelný hlupák. Byla jsem bohužel vychovaná v rodině, kde jsme k sobě byli slušní a zdvořilí a to mě neodnaučili ani komunisté i když jsem se jim proto velice nelíbila.Potkávám u nás na stanici metra nevidomé. Chodí tady na metro nevidomý mladý muž a nevidomá mladá žena,nikdo se jich nezeptá jestli nepotřebují pomoc a ta naše česká nátura je neuvěřitelná. Už je to několik týdnů, pomáhala jsem té dívce ke vstupu do metra a nějaká kolemjdoucí paní se mě zeptala,:" co tím sledujete", no co na to můžete říct, že. Protože jsem hlupák, tak mě napadlo jí říci, že ji také přeji hezké odpoledne,co mě odpověděla paní, nejde napsat, ale chápete to, i slušnost je tady v česku "podezřelá"!

15 Vlastik Vlastik | E-mail | 23. května 2008 v 23:28 | Reagovat

V Cesku je podezrele vsecko, protoze polovina naroda byla bud STBaky a nebo Agenty STB. Mojzisovi to trvalo 40 let bloudenim v pousti nez se zbavil pokrivene generace. Jak to asi dlouho vezme v Cesku? To uz asi tady nebudu.

16 marie marie | E-mail | 24. května 2008 v 0:28 | Reagovat

Ano, Mojžíš vyvedl Izraelský národ z egyptského zajetí a 40 roků chodili po poušti a hledali cestu do ZASLÍBENÉ ZEMĚ..V čase toho putování se našli mnozí kteří vzpomínali na STARÉ DOBRÉ ČASY,kdy žili sice jako otroci, ale měli se dobře a měli plné hrnce. Z celého toho zotročeného národa putujícího po poušti se do zaslíbené země nikdo, kdo přežil období otroctví nedostal jen ti kteří se narodili v čase očistného putování pouští.Na konci putování samotný Mojžíš dovedl svůj národ k "branám zaslíbené země", nikdy do ní nevstoupil, neboť Bůh nedovolil ani jemu aby svoje OTROCKÉ NÁVYKY - vyvolený národ přinesl sebou do země zaslíbené..

17 marie marie | E-mail | 24. května 2008 v 0:30 | Reagovat

možná že ani my co jsme žili 40 let v socializmu, neumíme žít v demokracii, máme stále sebou svoje otrocké návyky, je to naprosto stejné. Neměli jsme svobodu ani demokracii, ale měli jsme plné hrnce..

18 Vlastik Vlastik | E-mail | 24. května 2008 v 3:12 | Reagovat

Myslim si, ze demokracie se neda naucit. Democracie se musi zit.A to dokazi jen moralni a vzdelani lide. Tam kde takovi lide nejsou, nemuze ani byt demokracie. Proto se demokracie tak spatne ujima v tkzv. zemich 3 sveta.

V zapadnich zemich je pak zakladem moralky krestanstvi. Komunistum se podarilo krestanstvi v Cesku zvandalizovat a proto dnes mnozi v Cesku presne nevi co demokracie je. Pro nektere je svoboda napriklad porno na kazdem rohu a v kazdem filmu. Pro jineho zase dostatek piva a alkoholu a svobodne se ozrat.

Ale zpet k ceskum filmum. Myslim si, ze 40 let komunismu je dost velke tema k natoceni filmu od hororu, krimi az k veselohram a groteskam. Proc toho filmari nevyuziji je mi zahadou. Pripadne mi, ze se teto dobe vyhybaji. Snad na ni nostalgicky vzpominaji a nebo se boji, ze zase prijde nejake pouceni z krizoveho vyvoje, a nebo oboji. Krome Pelisku, Cernych Baronu apod. jich moc neznam. Pletu se? Doporucte.

19 marie marie | E-mail | 24. května 2008 v 3:46 | Reagovat

Milý Vlastíku,

omlouvám se, určitě je to ostudné ale my se na české filmy nedíváme, už jen z těch podivných názvů jakoby na nás "dýchl" socializmus, z těch co jste jmenoval jsem viděla jen Černé barony manžel s nimi byl velice spokojený, ale já už méně..Možná je to tím, že jsem příliš kritická a vůbec se mě nelíbí jak to tady "vypadá" jací jsme jako lidé, jak se k sobě chováme..je to snad i tím, že manžel po těžkém úrazu téměř nechodí a já vidím jak v lidech zůstal ten socialistický odpor vůči postiženým lidem a to velice těžce snáším a to se asi přenáší i na moje vnímání mého okolí..

20 Ondra Ondra | 24. května 2008 v 15:52 | Reagovat

Vlastik: Taks tím vůbec nesouhlasím, křesťanství je možná druh morálky ale rozhodně nemá nic společného s demokracií, naopak tyhle dvě věci v dějinách stály vždy trochu proti sobě.

21 marie marie | E-mail | 24. května 2008 v 17:16 | Reagovat

Ondro, nemyslím si, že máte pravdu, kdybychom dodržovali "Desatero Božích přikázání", které je de facto občanský a trestní zákoních v deseti bodech,koukněte se :" Desatero Božích přikázání

1. V jednoho Boha věřiti budeš.

2. Nevezmeš jména Božího nadarmo.

3. Pomni, abys den sváteční světil.

4. Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl a dobře ti bylo na zemi.

5. Nezabiješ.

6. Nesesmilníš.

7. Nepokradeš.

8. Nepromluvíš křivého svědectví proti bližnímu svému.

9. Nepožádáš manželky bližního svého.

10. Aniž požádáš statku jeho.

myslíte si, že je to něco proti demokracii?

22 marie marie | E-mail | 24. května 2008 v 17:18 | Reagovat

kdyby se tady nekradlo, nevraždilo, nelhalo, myslíte si, že by to bylo něco proti demokracii?

23 Ondra Ondra | 24. května 2008 v 18:33 | Reagovat

Já neřikám že jako idea morálky nemůže žít spolu, pouze jsem řekl že stály v historii proti sobě což je nepopiratelné. Kdyby nebylo křesťanství tak by legitimita autority panovníka padla mnohem dříve. A ono to není až tak bezdůvodně, organizace církve byla dělaná podle vzoru římského císařství a křesťanství se rozšiřovalo de facto k unifikaci říše.  To co nejdříve bylo bráno jako nevinná židovská sekta se stalo hybnou mocí císaře a stálo za pogromy, inkvizicí a potírání dalších tolernatnějších náboženstvích která nebyla institucionalizovaná. Byli to křesťané co vyvražďovali po celém světě židy a vyvražďovali celé národy. Byli to křesťané co obhajovali místo ženy jako služky. Byli to křesťané co pronásledovali lidi vzdělané a progresivní. Pro klasický svět bylo křesťanství  tragédií velkých rozměrů kde rozum nahradila víra. Demokraci byla znovuobjevena až v osvícenství, bohužel za fašismu se opět objevilo co křesťanství v sobě skrývá stejně jako ostatní náboženství netoleranci a stádovitost. Katoličtí intelektuálové světili nacistům zbraně za čistou rasu a obhajovali pronásledování všech na které Bůh zapomněl - židy, homosexuály apod a hověli si že konečně přišel někdo kdo tu neschopnou demokracii odstraní a přinese pevný řád.

24 marie marie | E-mail | 24. května 2008 v 19:56 | Reagovat

a čím byste nahradil "neschopnou demokracii" ?

25 Ondra Ondra | 24. května 2008 v 20:44 | Reagovat

Myslím že jste měla někde nějakou vtipné vzpomenutí na výrok svého otce...já si myslím že je lepší neschopná demokracie než schopná monarchie, protože aspoň tu nebudou žádný puče, revoluce a jiná nadělení. Osvícenský panovník je fajn, ale kde ho brát a nekrást a ještě k tomu co poté až zemře a rozhoří se nový boj o moc nebo dedičně přijde někdo ABSOLUTNĚ neschopný. Radši si rozhoduju sám a potom si trhám vlasy jako to bylo posledních letech:D Kvalita demokracie se lepší tím že vyrůstáme ve svobodné společnosti, někdo může konspirovat a hádat se do jaké míry, ale to je tak všechno.

Řeknu upřímně že se mnohem více bojím o tu evropskou a americkou demokraciii než o tu českou.

26 marie marie | E-mail | 24. května 2008 v 21:09 | Reagovat

ale podívejte se taková konstituční monarchie a "osvícený monarcha", to by myslím nebylo tak úplně špatné, ale kde jej vzít.Můj tatínek byl přesvědčený monarchista a říkal, že si Češi neumějí vládnou a dodával, "vláda ve Vídni a vládnout pomocí biče"...

27 marie marie | E-mail | 24. května 2008 v 21:13 | Reagovat

Americká demokracie má 200 let zkušeností, my to máme tak "napřeskáčku", chvíli demokracie, pak válka, pak trošinka demokracie a nežli jsme se stačili nadýchnout už tady byla 40ti letá totalita a nyní je ta naše demokracice ještě úplně malinká a zelená, tedy teprve pučí a mnozí z nás si s ní nevědí rady.. a některým docela překáží, naučili jsme se poslouchat a všechno dělat na povel a tedy až se nám řekne..

28 R.J. R.J. | E-mail | 24. května 2008 v 21:33 | Reagovat

Važený pane Hedvíčku,doufám že neporušujete zákon a máte svolení uveřejnit portrét soudružky Š.bojovnice za světový mír.Dle pokřivéného úsměvu se asi jedná o momentku z Nár. divadla při antichartě.

29 Vlastik Vlastik | E-mail | 25. května 2008 v 0:03 | Reagovat

Ondra:

Myslim, ze se mylite. Laska k bliznimu a ucta ke kazdemu, jak je vyjadrena v desateru, je zaklad zapadni civilizace a moralky. Samozrejme, ze casto bylo krestanstvi zneuzito cirkvemi a ostatnimi, ale to neni chyba viry, to je chyba lidi.

Amerika byla zalozena na krestanstvi a to se odrazi v americke ustave. Jedine tak je mozne, ze uz existuje pres 200 let. Je neco lepsiho k nasledovani nez krestanske desatero?

30 Ondra Ondra | 25. května 2008 v 11:07 | Reagovat

A Aristoteles nebo Buddha neměli úctu k bližnímu a úctu ke každému?  Afrika, jižní amerika, v evropě již.evropa a balkán nejkřesťanštější státy a demokracie tam dorazila až v polovině 20.století, a to ještě ne všude. Skandinávie s velkým počtem ateistů a má demokratickou tradici mnohem starší.

Ameriku beru jako vyjímku, i když zrovna ta úcta se při setkání s tamním obyvatelstvem a při otročení moc neprojevila. Všimněte si prosím že izolované státy po celé Americe jako kontinentu maj kontinuitu ať už byly demokratické nebo ne.

31 Mikeš Mikeš | 25. května 2008 v 17:08 | Reagovat

Ondříšku, z dějin nevíš nic, tak se do nich nemontuj. Bylo to křesťanství, které zcivilizovalo barbarskou Evropu a to i přes ty pogromy a inkvizici /ke kterým se skuteční křesťané nikdy nehlásili/. Války a zločiny jsou lidskými slabostmi, proti kterým křesťanství vystupuje, byť je právě ono zneužíváno darebáky. Co se týče toho Rozumu, byla to právě Francouzská revoluce, která spustila lavinu těch největších zvěrstev, které doprovázejí poslední staletí. Není vůbec náhodné, že napadla především církev (byť i zde hrála hlavní roli možnost někomu něco ukrást - co to mělo společného s Rovností, Svobodou a Bratrstvím, ví jenom bůh), stejně tak potom revoluce bolševická a další (např. naše národní v r. 1918 - i zde se zaútočilo jednak na šlechtu, jednak na církev jako zastánce starých pořádků, já bych zde ovšem zdůraznil slovo Pořádku). Už přes dvěstě let se nám předkládá slovo demokracie jako největší výdobytek lidstva, ačkoliv se tím slovem oháněli vždy ti největší zloději a noví uzurpátoři. Ne nadarmo ještě naši dědečkové - v Tvém případě prapradědečkové - vzpomínali na Rakousko jako zlatý věk, kdy císař pán bránil seč mohl rozkrádání a znehodnocování skutečných hodnot před ziskuchtivými ničemy, kteří se spojovali do politických stran a za tímto účelem mu vnutili tzv. parlament. Ten nikdy, stejně jako dnes, nesloužil obyčejným lidem, nýbrž jen mocenským elitám. Demokracie je prostě podvod, zejména dnes je vidět, že přes zaklínání se politiků, že stát se nebude míchat do soukromí lidí, se zde vydávají zákony, vedoucí k dalšímu nevolnictví - ale to bys pochopil skutečně jen tehdy, kdyby jsi znal aspoň základy dějin. Ty by sis tak rozuměl s paní Džamilou, to je přece demokratka.

Co se týče filmů pana Svěráka a spol., už dávno jsem si uvědomil jeden paradox; všechny jejich filmy z dob totáče jsou vlastně oslavou takové pohody té doby. Podívejte se na ně a co uvidíte? Přece to, jak krásně se nám tu žilo.

32 marie marie | E-mail | 25. května 2008 v 17:37 | Reagovat

Co se týče filmů pana Svěráka a spol., už dávno jsem si uvědomil jeden paradox; všechny jejich filmy z dob totáče jsou vlastně oslavou takové pohody té doby. Podívejte se na ně a co uvidíte? Přece to, jak krásně se nám tu žilo" no a jsme zase u toho Mojžíše a Izraelského národa a vzdychání některých otroků nad těmi plnými hrnci..

33 Vlastik Vlastik | E-mail | 25. května 2008 v 20:01 | Reagovat

Amerika je vyjimkou prave proto, ze pri jejim zakladu stali lide, kteri meli na mysli krestanstvi a ridili se desaterem. Desatero prikazani je zaklad zdrave a prosperujici spolecnosti. Tam kde to chybi to proste nefunguje.

34 Mikeš Mikeš | 25. května 2008 v 22:11 | Reagovat

No Marie, ale takhle jsem to nemyslel. Chtěl jsem jen upozornit na to, že takoví skorodisidenti a jakoby pronásledovaní autoři nakonec točili filmy, které působí tak, jak jsem výše popsal. Nebo snad máte pocit, že ty filmy působí pochmurně a vyjadřují tíživou atmosféru?

35 marie marie | E-mail | 25. května 2008 v 23:13 | Reagovat

Pane Mikeši, nemám zrovna pocit že by ty filmy působily doslova pochmurně, ale někde tam vzadu je cítit ten stesk po těch plných hrncích..

36 Ondra Ondra | 26. května 2008 v 12:04 | Reagovat

Mikeš: Církev a křesťanství nejde oddělit. Kolik nekřesťanů chodí do kostela a naopak? Samozřejmě že se objevovali prospěcháři kteří viděli možnost jak křesťanství zneužít, stejně tak můžem argumentovat že komunisté  zneužívali lidé co věřili že každý člověk by měl mít právo na žvanec  Většina křešťanů ve vyvražďování a pronásledování opravdu upřímně věřila že dělá správnou věc. Správný křesťan tehdejší doby hledal kacíře, čarodějnice, zakazoval knihy, vraždit ty co jeho Boha přijmout nechtěli, je podobnost s minulými komunisty pouze náhodná? Křesťanské náboženství stálo lidstvo mnohonásobně více životů než jakákoliv jiná náboženství a bránit ho tím že to dělali jen pomýlení lidé, to potom můžeme tedy stejně brát všechny ostatní ideologie. A wehrmacht měl na uniformách Gott mit uns jen tak pro parádu.

Francouzská revoluce je nejpádnějším argumentem proti tady často opěvovanému řešení násilnou revoluce.

Můj prapradědeček asi na císaře moc nevzpomínal když mu ve válce uřízli palec aby nemohl střílet. To je takové snění monarchistů že většina lidí byla spokojená s uspořádáním dokud národní elita nezačala drápat.

37 Mikeš Mikeš | 26. května 2008 v 13:45 | Reagovat

To Ondra: Celkem nemám co dodat (ten wehrmacht bych do toho netahal, víte sám, že nazi se s Bohem moc nekamarádili a patřilo ke koloritu všech stran, že Boha měli na své straně - tedy aspoň se snažili vyvolat ten dojem). Jinak nemyslím, že by křesťanství mělo na svědomí víc životů než Francouzská, neřku-li bolševická revoluce, ale to zde není důležité. Chtěl bych zde jen zdůraznit, že to, co z křesťanství do našich dob přežilo, jsou ty pozitivní hodnoty, které ještě jakž takž drží náš (západní) svět pohromadě a které jsou cílem nepřetržitých útoků všech praporečníků pokroku, ať již mávají fanglí Svobody, Rovnosti, Emancipace, Multikulturizace či kýho výra ještě. Nevím, o čem snil Franz Josef, jedno je však jisté, staral se o stát s výhledem na dalších sto let s tím, že musel urovnávat všechny konflikty, které mu přinášel tzv. pokrok a rozvoj demokracie. Mj. i konflikty mezi Čechy a Němci, které "pokrok a demokracie" nakonec vyřešily v r. 1945-6 nám známým způsobem.

To Marie: Vnucuje se mi přísloví o koze a voze. Napsal jsem jen to, že pan Svěrák natočil de facto prorežimní filmy, nikoliv že by se mně či komukoliv jinému po té době stýskalo. Nejen za 40, ale i po sto letech, když se lidé na tyto filmy podívají, tak si řeknou: "a co vlastně ti lidé proti tomu komunismu měli?" - a to je to, co mu vyčítám (možná nespravedlivě, třeba je pan Svěrák jen takový laskavý člověk s laskavým pohledem na svět). Ovšem máme tu i jiné filmy, např. od Chytilové, tam si člověk skutečně udělá obrázek o světě, ve kterém jsme žili.

38 Frantik Frantik | 26. května 2008 v 14:34 | Reagovat

Chytilova kolaborovala s komunisty jen se z ni kourilo, pica jedna.

39 Karel Karel | E-mail | 26. května 2008 v 18:40 | Reagovat

No, pan Hedvicek muze mit samozrejme na ruzne filmy a jejich kvalitu sve nazory, ale ta omacka do ktere to bali je smutna, mozna ze by se mel obcas realisticky podivat treba na zivot (a jeho kvalitu) vetsiny penzistu v jeho milovanych spojenych statech - myslim tech americkych, naseho "Reichsprotektora" - nebo se podivat na nektere holywoodske vyplody, ktere byly obcas i odmeneny (tim pravym)Oscarem (nemuzu rici, ze by byly nejmene blbe z tech nabizenych)

40 Vlastik Vlastik | E-mail | 26. května 2008 v 19:25 | Reagovat

To Ondra.

O ktere cirkvi mluvis? Ja nemusim byt v zadne cirkvi a prece mohu byt krestanem. To to se delo casto ve jmenu krestanstvi bylo z neznalosti bible a nebo odmitnutim bible. Neznamena napriklad, ze kdyz je nekdo dobry katolik, ze je take dobry krestan.

Pokud jde o to kdo zabil nejvice lidi, tak komunisti urcite hraji prim.

41 Ondra Ondra | 26. května 2008 v 21:48 | Reagovat

Pozitivní hodnoty to je jiná. Například oceňuju že dnešní křesťané mají námitky proti pragmatismu který je dneska tak oblíben...pokud by však mělo působit jako morální autorita chci vidět to aby ti obyčejní křesťané stáli před Vatikánem a žádali to co Hedviček požaduje po komunistech.

42 R.J. R.J. | E-mail | 26. května 2008 v 23:39 | Reagovat

Pro pana Mikeše,ač jsme zřejmně stejné krevní skupiny, tak si dovolím troch oponovat  s tou revolucí  v78 ve Francii.V evropě byly pouze dva absolutistické režimy,Francie a Rusko.Život poddaného neměl ceny, bylo s nimi zacházeno dost krutě, tak se nedivme že nic jiného než krutost neznali a podle toho také jednali.To Rakousko Uhersko byl právní stát od dob  Marie Terezie,o tom se nikomu v obou výše zmíněných ani nezdálo,tak jak  ty revoluce asi mohli skončit. To ještě jsem schopen pochopit,ale co roky 1945 až 1989 u nás? To mě teda palice nebere,to je ta nepochopitelná hrůza, a nejen u nás, co naši sousedé? A to se považujeme za kulturní středoevropské státy, které měli až do roku 1918 trestní a občanský zákoník na výborné úrovni.Současný občanský zákoník nedosahuje toho rakouského,stačí zajít do knihovny a porovnat,stačí na objem, když se nechcete zdržovat čtením.Ve francii zavedl Občanský zákoník na úrovni své doby až Napoleon,Cod de Civil,a v sověto-rusku ho nebudou mít ani za padesát let.No, a tady u nás?taky žádná sláva,taky to psali soudruzi Jíčínský,Pithart,Rychetský a jiná bolševická numera.Většinou "experti"rudého "Ústavu státu a práva".Tak se nedivme.Já,jelikož jsem blbej,tak jsem ve škole opisoval od premiantů,protože sám bych vyplodil kravinu na entou,ale proč "profesoři" na Marxák chtějí dělat demokratické zákony, tak to teda nechápu.Proč to neopsali?Když už je tam Havel nechal?Proč Havel nevyužil v té době velkého renomé a nekývl prstem?Hned jsme tu mohli mít právní experty ze států a celé evropy.Dnes si svou stupiditu obhajují drze veřejně slovy,kdo to mohl tušit či tvořili jsme za pochodu,zkrátka typické rudé  svine. Ale to jsem se nějak vzdáli od prvotního tématu.Tak zdravím.

43 marie marie | E-mail | 26. května 2008 v 23:53 | Reagovat

Proč to neopsali?Když už je tam Havel nechal?Proč Havel nevyužil v té době velkého renomé a nekývl prstem?Hned jsme tu mohli mít právní experty ze států a celé evropy.Dnes si svou stupiditu obhajují drze veřejně slovy,kdo to mohl tušit či tvořili jsme za pochodu,zkrátka typické rudé svine. Ale to jsem se nějak vzdálil od prvotního tématu" -  ale vzdálil jste se dobře, proč "to" neopsali třeba z vedlejšího Rakouska či Německa , ne my jsme museli mít zákony a všechno takové "naše tj. po Česku" a tady jsou výsledky, máme zákony které jsou kontinuální s komunistickýmu - prý že by to jinak "nešlo", že by ztratily platnost různé převody nemovitostí, svatby, či narození dětí, tak nějak obhajovali "trvání" právní kontinuity s komunistickými zákony??

44 jony jony | 27. května 2008 v 14:06 | Reagovat

no ja na ten film nepujdu, kdyz jsem si to tady precetl od Rosse jako bych v tom kine sedel, no ono vlastne vse co se zde deje je jedno male velkoprostorove Kino, Buh neodpousti kazdemu jednou to snad tito Hybatele soucasnosti i mynulosti pochopi.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama