Klicove slovo je "emigrace"...

20. června 2008 v 15:07 | Ross Hedvicek
Uvedeny clanek je z ceskych novin 14. rijna 1938 - ale jako by byl z dnesnich novin, neni to tak tezke si to predstavit. Klicove slovo je tam "emigrace". Uzijte si to, hrdi Cesi ...
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Jaromir Masa, Praha Jaromir Masa, Praha | E-mail | Web | 20. června 2008 v 15:29 | Reagovat

Ze byli lide bestie, to je jasne. Ze k bestialite ma bliz papir, to je take jasne. Vzdy se hraje s necim, jako s "virtualnim obcanem", to dnes vidime ve velkem, ba cely globus je virtualni. Ale stejne tak jako tito hajzlove byl napriklad rokycansky soudce, ktery zamenoval dokumenty, aby zachranil zidy od hruzy, byl trebechovicky pastor, ktery strkal zidy do matrik, byl i Nemec, nas pritel, pan Dr Stoehr v Praze Smichove, ktery se nerozvedl s zidovkou (ve vsech pripadech mohu jhmenovat, ale proc). Nejvetsi ceska chyba je vytahovat zhovadilosti a zapominat na dobre skutky. To ted vidime zase: Jungmann neudelal slovnik, a cestinu, ale dostal od France Jozefa metal, Masaryk byl takovy a nebyl makovy, a Benes byl moskevsky spion, kurnik vykaslete se na to, kazdy ma sve mouchy, ale take kazdy ma v tele kus nebe, kus Jeziska, spolehnete se, hergot, uz jednou na to a nevytykejte si nos mezi ocima. Kde ma byt jinde? Snad ne nad ritnim otvorem. Takovych Roskasu vychazelo za nacku denne dvanact do tuctu. V Cesku je moc prechytralych lidi, kteri vzdycky vedi, jak to lepe zaridit, jenomze to lepe nezaridili. Ja bych chtel jen vedet, proc zidi nesmeli kupovat cibuli a cesnek. Na to pamatuju velmi presne.

2 Miroslav Václavek Miroslav Václavek | E-mail | 20. června 2008 v 15:34 | Reagovat

Za jakých nácků? Račte si povšimnout laskavě datumu novin. 14. rijna 1938. Tedy více než půl roku před nacistickou okupací. Antisemitismus v Čechách tou dobou byl horší než v Třetí říši.

3 Jaromir Masa, Praha Jaromir Masa, Praha | E-mail | Web | 20. června 2008 v 15:42 | Reagovat

A jeste neco. Muj synovec tady stesti neudelal, byl bajecny botanik, vedel i kde ktera kytka roste, v jake zatocine, ba doikonce mel to vsechno prochozene, ale na skolu se nedostal, proste protoze smrdel nekomunizmem. Bylo to na emigraci. A tehdy jsem si ho jednou vzal do parady a rekl jsem mu: kdyz odejdes, tak odejdi, ale ber to jako novou situaci, jako nove narozeni, niceho nelituj, nad nicim nebrec, proste co bylo do okamziku prekroceni hranice, tak to jednoduse nikdy nebylo a smytec. Je dnes v ... tam, co jsou ty herny ... za zenu si pry vzal cernosku, no jako imigrant byl cernej dost ... a od toho roku, uz ani nepamatuji, kdy to bylo, co jsem mu doporucoval naprostou izolaci od domova, mezi nami neprolitla ani jiskra. Rikal jsem mu: musis byt American, vsechno ostatni je mrtvola. Nejspise to dela dobre. Obira hazardni hrace a kytky mu mohou bejt ukradeny. Tahat se s byvalou vlasti v rukasaku, to je blbost.

4 jony jony | 20. června 2008 v 16:02 | Reagovat

no prave bylo to pul roku pred Mnichovem to je doklad pro dnesni antisemitismus a jejich dnesni nositele chechi nebo se nam take rika chechenci alespon uz vim proc nas hazi do jednoho zoku teda tam nekde smerem na west a tak nam treba i kdyz ja nejsem zadny rasista a nikdy jsem nebyl tak je chapu otazkou je co s TIM.  ja to nevim Rossovi diky za velmi uzitecny prispevek a 100 bodou.

5 pierino pierino | E-mail | 20. června 2008 v 16:34 | Reagovat

No nekteri emigranti se schovavaji za exulanty.... to "emigrant" zni tvrde, neco jako kainovo znameni... ja se nejradeji povazuju za emigranta, pac nejsem posera. Libi se mi, jak soucasni Cesi nenavidi emigranty, zavidi jim a povazuji je za zradce a blbce... u nekterych to vyvolava az psychopaticke projevy...takze nic novyho pod sluncem...malej narod, ale velka pakaz... no a nenavist ta ma k antisemitismu nejbliz....oni ti neschopni a nemohouci nic jinyho nedokazou....

6 marie marie | E-mail | 20. června 2008 v 16:41 | Reagovat

vůbec nerozumím tomu, jak Češi uvažují? nechápu to ? - židi - nežidi, co to má znamenat? snad jediný dělení je na lidi - slušný a neslušný, jinak je to blbost, nebo ne ?

7 PN PN | 20. června 2008 v 16:59 | Reagovat

1) Článek zjevně nepochází z mainstreamového tisku, ale z Vlajky nebo z podobného okrajového plátku

2) V Česku je a byl antisemitismus menší než v jiných zemích, moji předkové neměli potíže na českém území ani po Mnichovu, průšvih samozřejmě nastal, když 15. března přišel Hitler

3) Terčem antisemitismu nejsem ani já a to ani od vzdálených příbuzných své přítelkyně, kteří připomínají Jerry Springer Show. A když se neonacisté pokusili pochodovat pražským Židovským městem, dostali přes hubu -- neonacisté u nás pochodují s menším úspěchem než v Americe.

8 Miroslav Václavek Miroslav Václavek | E-mail | 20. června 2008 v 17:06 | Reagovat

Není to Vlajka. Jsou to noviny Večer, ze dne 14. října 1938.

9 Veruna Veruna | E-mail | 20. června 2008 v 17:32 | Reagovat

Souhlasim s Pierinem, schovavat se za pojem exilant je zbabele a dost nepresne. Exilanti totiz po celu dobu exilu doufali, ze se budou moci vratit tam, odkud odesli. A vraceli se pri prvni mozne prilezitosti. Emigranti, ti zradni, jako napriklad ja, se nevraceji.Uz proto ne, ze komunismus a jeho vlada ve stare vlasti trva.

10 Jan Šinágl Jan Šinágl | E-mail | Web | 20. června 2008 v 17:43 | Reagovat

Generalizovat bez uvedení zdroje a autorství, viditelně dost pochybného, nedůvěryhodného a účelového, je nesolidní, zavádějící a nebudící důvěru ve sdělované a snahu o objektivnost šiřitele.

11 Podracký Podracký | E-mail | 20. června 2008 v 18:07 | Reagovat

Nechápu to stálé připomínání a vyškrábávíní čehosi, co je vlastně velmi malé a nepodstatné. Z článku vyplývá, že antisemitizmus byl tenkrát těsně před obsazením mnohem menší než o několik měsíců později a jak vidět židé nebyli ještě likvidováni. O co vlastně jde? Co to říká dnešku? To je přece úplně mimo.

12 Ruda Flegr Ruda Flegr | E-mail | 20. června 2008 v 19:40 | Reagovat

Pane Podracký, stejně jak jsem byl původně rád, že jste se objevil živ a zdráv alespoň v tomto příspěvku, jsem stejně intenzivně zděšen z Vašeho náhledu na celou věc. To Vaše věčné posouvání tlusté čáry do minulosti stejně naši minulost nepřeskočí a nevymaže. Ta vaše tlustá čára sáhá už skoro k legiím...To co je pro Vás coby lokálního politika malé a nepodstatné, může být pro ostatní , třeba i mne, velké a s ohromnou informační hodnotou. Že byl český antisemitizmus mnohem menší než německý a že Židé nebyli ještě Čechy likvidováni, to tedy dnešku nic podle Vás neříká. Skoro se mi chce napsat, že to hodně říká především o Vás...Jak jste mi kdysi napsal, údajně pozdě je i na trest pro zločince z éry nedávné, komunistické. To stálé připomínání je ale jediná cesta jak začít jakousi, alespoň velmi malou, objektivizaci naší minulosti. Přístup Čechů k židovskému obyvatelstvu byl před válkou hrozný. Co to říká dnešku? Že jsme nikdy nebyli jako Dáni, Holandané  či Švédi. A také to, že jsme s výjimkou několika desítek, možná stovek lidí, vlastně hráli až do nedávné minulosti trapnou roli Kolaboranta Evropy. A musí se to vyslovovat nahlas. To že to řekl Hedvíček nebo kdo, není vůbec podstatné. Podstatné je to, že se to řekne a smutné je to, že to nezazní z Čech. Každým Vaším příspěvkem si pane Podracký stále více a více vážím pana Tomáše Krystlíka a jeho snaze po objektivním výkladu historie. Pro Vás byl český antisemitizmus před válkou velmi malý a nepodstatný. Pro koho je jakýkoliv útok na jiný národ malý a nepodstatný, může být v Čechách sice vcelku bez problémů politikem, ale politikem bez tváře a programu. Politikem pro plat.

13 Jenda Jenda | E-mail | 20. června 2008 v 20:10 | Reagovat

Pane Flegr,

mluvíte mi z duše. Byl jsem líný na nejapný komentář Podrackého reagovat, což mne neomlouvá. Děkuji.

Jistě, jako většina Čechů by si pan Podracký nejraději nic nepřipomínal a připadal si civilizovaně a kulturně.

V ČR se mu to snad může dařit, mimo ní "je ale úplně mimo".

14 marie marie | E-mail | 20. června 2008 v 20:21 | Reagovat

"Nechápu to stálé připomínání a vyškrábávíní čehosi, co je vlastně velmi malé a nepodstatné" - co je "malé a nepodstatné", to co si od Čechů vytrpěli před válkou židé ? předpokládala bych že umíte číst pane Podracký, co by se podle Vás muselo "dít", aby to nebylo malé a nepodstatné ?

15 SpaceDefender SpaceDefender | 20. června 2008 v 21:18 | Reagovat

Nejsu ani EMIGRANT ani EXULANT ani VERTRIEBENE = VYHNANEC ani nic,

, su jednoducho REFUGEE z CSSR drive a z CeskoZLOdejska nyni, ok ? Ok !

16 Jenda Jenda | 20. června 2008 v 22:59 | Reagovat

Nejsu ani Žid, ani u vás nehledám sňatek a obchodní spojení teprv ne. Ani nechcu okusovat váš chudý krajíc.

A presto ma nechcetie. Prečo byste mňa nejradši vyškrábli a zapomenuli?

Akorát neeesu komunista - je to takový zločin?

Pán Podracký, please, respond.

17 vonpetrinerhehe vonpetrinerhehe | E-mail | 21. června 2008 v 0:52 | Reagovat

RE #18:

Pozoruhodne  je,  ze  vesina  utoku  na  Zidy  v  USA  a Kanade byla  spachana  Muslimy.  To  se  ovsem  nedeoctete jen  tak,  protoze  se  o  tom v  ramci  Politicke  Korektnosti moc nepise. Jestli se  nemylim,  v  USA  jsou  Neonacisti  legalni,  jako  jsou i  Komunisti.

18 pierino pierino | E-mail | 21. června 2008 v 4:01 | Reagovat

Ruda Flegr...dik napsal jsi to za mne a lepsi, nez bych to vyjadril ja... oni Cesi nejradeji zapominaj a nebo strkaj hlavu do pisku....

19 marie marie | E-mail | 21. června 2008 v 14:25 | Reagovat

ano Češi nejraději zapomínají a pro všechny pády ještě strkají hlavu do písku..

20 samec samec | Web | 21. června 2008 v 16:40 | Reagovat

Češi nikdy nebyli podobni Belgičanům, Holanďanům, Angličanům nebo severským národům. Snad jim nebylo dopřáno dost času k vývoji mezi dvěma válkami. Také proto mají za modly neschopné ambiciózní šašky.

21 icko icko | 22. června 2008 v 13:29 | Reagovat

jonathan riegel

ty zmrde ked uz si tak vehementne strazil hranice co si sa nepresunul do korey alebo aspon na kubu. tam maju take skusenosti radi .ja sa holandanom divim vo svojej tolerantnosti si tam pestuju kdejakeho bolsevickeho chruna.

No pochval sa zatrielal si si?

22 Podracký Podracký | E-mail | 22. června 2008 v 19:44 | Reagovat

Rudovi Flégrovi a podobným bych chtěl jen naznačit, že lež začíná  vybíráním ze souvislostí jen to, co se mi hodí. Pravda je vidět věci v souvislostech, především dobových. Obviňování mne, že chci Čechy omlouvat není na místě. V době, o které je článek, byl převařujícím zločinem německý nacizmus. Vyškrábávat nějaké drobnosti o Češích je snaha Čechy za každou cenu diskrsditovat, na tomto příkladu je to více než trapné. Pokud někdo hledá příčinu stávajícího stavu v r. 1938, tak je to ještě trapnější.

23 marie marie | E-mail | 22. června 2008 v 20:07 | Reagovat

příčína a následek a názor - Podracký či Hermánek :

"Paní Marie, neotáčejte prosím to, co jsem řekl. V normální

situaci nehrozila po roce 1968 u nás nikomu smrt. Represe už byly zcela jiné, existenční.

Ale jestliže se někdo vydal na přechod hranic, tak se dal, řečeno dnešními slovy, na jakýsi "adrenalinový sport", při kterém riskoval život.

Já proboha neříkám, že bylo správné střílet lidi na hranicích, to v žádném případě.

Ale ten, kdo tam byl, bohužel, zastřelen, tak moc dobře věděl do jakého dobrodružství se pouští.

Ať někdo zkusí proniknout v USA do jaderné elektrárny, ostraha mu bez varování ustřelí hlavu.

Každý systém určuje, co je pro něj důležité a lidé zase naopak vědí, čeho by se měli vystříhat, aby nepřišli k úhoně.

22.6.2008 16:22:45, Jiří Hermánek,

24 Tomáš Krystlík Tomáš Krystlík | E-mail | 22. června 2008 v 20:10 | Reagovat

Příčina tohoto stavu spočívá v době obrozenecké. Obrodičí naučili Čechy nenávidět cokoli cizího, nenárodního, respektive vydělili cokoliv národně nepokrevního z českého kmene. Tedy nejen Němce českých zemí, nýbrž i židy. Češi se utrhli ze řetězu již v roce 1918, coby antigermáni a antisemité. Byli mnohem nacionalističtější než Němci v říši, jen si to dodnes nepřipouštějí. A jsou dodnes - Němce už to vlivem západních mocností přitom dávno přešlo. Podracký a Šinágle, zmlkněte laskavě, kdo má číst Vaše hloupé nacionalistické plky!

krystlik@web.de

25 Ondra Ondra | 23. června 2008 v 10:38 | Reagovat

Národní uvědomění v Evropě samozřejmě usilovalo i o negativní vymezení národa, ale tak tomu bylo všude.

Myslím že hlavní výron českého antisemitismu je Hilsneriáda, jinak ale české země byly v tomhle vyjímečně tolerantní v rámci Evropy i celého světa.

Članek je reakcí na imigraci těch  židů co naivně hledali bezpečí v Československu, nejednalo se ani tak o rasismus, netýkalo se to českých židů. Na emigranty se svalovala vina za německou zvyšující se agresi.

26 x x | 23. června 2008 v 13:27 | Reagovat

zdroj:

Antisemitismus za druhé československé republiky 1938 - 1939

http://www.holocaust.cz/cz2/resources/documents/antisemitism/cz_2rep/cz_2rep

27 Tomáš Krystlík Tomáš Krystlík | E-mail | 23. června 2008 v 16:43 | Reagovat

Ondrovi:

Již 14. 10. 1938 vydaly české vrcholné stavovské organizace lékařů, právníků,

advokátů, notářů, inženýrů memorandum požadující, „aby pro budoucnost vůbec nebylo přípustno v zájmu nejdůležitějších statků národa, aby povolání lékařská, právnická a technická byla vykonávána Židy“. To nebyl názor pouliční lůzy, nýbrž české inteligence pouhé dva týdny po zhroucení první republiky. Takové postoje nemohly vzniknout během předcházejících dvou týdnů, musely v českých myslích vězet desetiletí.

Profesorský sbor lékařské fakulty Univerzity Karlovy hned iniciativně rozhodl,

že nedopustí, aby po nejbližší dva semestry byli ke studiu přijati posluchači židovského původu. Atd.

Tedy Češi byli antisemity jako poleno.

28 Ondra Ondra | 23. června 2008 v 17:16 | Reagovat

Tak se zkuste vypátrat jaký mají na to názor židé žijicí v Československu...já sem například viděl nějaký dokument kdy byli židé co v minulosti žili v Československu a vzpomínali na to s láskou. Jeden z nich dokonce napsal jaká to byla strašná změna když mu v zahraničí zakázali vstoupit do restaurace. Ještě ke konci Rakouska Uherska, kdy podle vás vypukaly antisemitské vášně židé přicházeli z Rakouska do Čech aby žili tady. Nemusím zmiňovat že ve 30.letech z Rumunska, Německa, Polska či Rakouska.

Češi byli možná antisemity jako poleno, ale oproti ostatním evropským národům měli co dohánět. Například zde můžete přečíst jak židé žili v Československu a je tam i kapitola o antisemitismu. (http://www.porges.net/JewishHistoryOfCzechRepub.html) mimo jiné se tam píše že stronhold už v době habsburské monarchie byly Sudety, zmiňuje se Slovensko. Jistě na dnešek to nebylo ideální ale trvám na tom že tady spíš stojí za to obdivovat než hanět.

Na konec malé okénko do strachu Werfela (napsal už ve francouzském exilu) z Čechů.

http://www.czsk.net/svet/clanky/publicistika/cesievrope.html

Btw je zajímavé že takovým (a opravdovým) antisemitům jako byl Jan Neruda nebo Bezruč dělali předmluvu většinou židé:D

29 Chocoslovak Chocoslovak | 23. června 2008 v 21:21 | Reagovat

pokud vim tak Danskym zidum byla dan moznost se behem nekolika dnu prelodickovat do Sverige. Rumusko pokud vim zidy nevydalo (mohu se mylit). Zato Holandsko predalo svou dokonalou administrativu a registraci obyvatel râaadnym zpusobem okupantum a ti odsunuli 200k zidu do Auschwitz. Nejhur se zachoval bratrsky Slovensky Stat ktery sam nabidnul Reichu 500 Reichsmark za kazdeho zida ktery si Reich odveze kam chce.

Pouceni :  Obcane vsech zemi spojte se k ochrane svych osobnich udaju. Zacnete jeste dnes tim ze je NEVYBLEJETE di Sitenky takze nepotecou po ne pratelskych vobrazkovkach. nebudte hejno kdebylu

30 Jenda Jenda | E-mail | 24. června 2008 v 2:43 | Reagovat

Pane Ondro,

jste notorický tím, že když jste postaven před blbé a méně blbé, si vždy vyberete to blbé a tvrdošíjně ho hájíte.

Teď, v diskusi o českém antisemitismu, považujete ten český za lepší a "spíše obdivuhodný".

V jedné z minulých diskusích jste se podle očekávaní nepohodl o tom co je degenerované.

Tedy Váš nacionalismus (bohužel typický i pro jiné) je názorným příkladem degenerovaé mentální matrice.

Přesto, ani vy a ani pan Podracký tu „neděláte blbou náladu“, jen markantně dokreslujete misi tohoto blogu o hrdých mentálně a kulturně vyděděných.

31 Ondra Ondra | 24. června 2008 v 8:51 | Reagovat

Jenda: Víte, já se do mnohého necpu jako marie a podobný, třeba wikipedie apod. neznám, nekomentuju...na wikipedii edituju jen příležitostně když někde vidím chybu ale tamní komunitu neznám. Jinde zase s článkem souhlasím a potom narozdíl od mnohých jiných nemám potřebu ho nějak komentovat. Když vím že někdo nemluví pravdu nebo se hojí nad článkem lidí co panu Rossovi napsali e-mail a on ho zveřejnil, mám potřebu se ozvat.

32 Souckova Souckova | E-mail | 27. června 2008 v 18:10 | Reagovat

ja nerozeznavam Zidy,ale lidi dobre a zle.ted uz to mohu rict,ze muj otec jako policejni inspektor z prvni republiky,slouzici taky za Protektoratu, nejakym chytrym podfukem tajne zarizoval v pro Zidy pasy,ktere strkal na smluvene misto do nejake skviry v kostele v Jidrisske ulici a farar z tohoto kostela,rovnez seznameny s timto nebezpecnym konanim, zase ty pasy nalezal a predaval predstavenemu synagogy,ktera stoji za timto kostelem.Nakonec na to pry prisli Cesi,asi taky sluzebne policiste, a dali pry otce zase slapat chodnik.Jedna pani z Pankrace pry chodila za heydrichiady udavat ceske obcany a otec pry zase je predem obeznamil a tak utekli nebo dokonce udani trhal.Bylo ji to divne,tak sla za velitelem,ktery byl Nemec.Nakonec otec se nechal dat ze zdravotnich duvodu do penze, ke ktere mu dopomohl nemecky policejni doktor jeste v dobe Protektoratu.Ta pani z Pankrace (prazska ctvrt) pry se dala nakonec po osvobozeni ke komunistum.Otec se jiz nikdy k policii po revoluci vratit nechtel.

33 marie marie | E-mail | 28. června 2008 v 0:06 | Reagovat

ano, normální člověk dělí lidi pouze na lidi dobrý a zlý - ještě také na - lidi slušný a neslušný.....

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama