Co se může stát, když Městská Policie Praha zastaví dědka s kozou .

28. července 2008 v 19:50 | Eda Seibert
Bylo to přesně před rokem, máme dnes zase 25.dubna a já jsem konečně z té pasti venku.
Pro pochopení z jaké "pasti" to musím popsat celé, od Adama i taky jak to vlastně vzniklo.
Jednou takhle naši paní starostku napadlo, že by město mohlo vykoupit v centru města pozemek, kde ve dvaačtyřicátém vyhořela roubenka. Babička majitele domku šla tenkrát do chlívku ke koze se svíčkou, chytlo seno, chlívek i velký barák. Je to v celé uličce roubenek jedna chybějící a že by tam mohlo být něco pro město užitečného - informační středisko, prodejna suvenýrů - nevěděla ještě co. Hlavně ale vykoupit pozemek, potom zakázku na roubenku zase někomu přidělí, provize případné bere taky někdo.. Oponoval jsem s tím, že si myslím, že město má jinou funkci, má občanům sloužit a ne kšeftovat s pozemky. Je to v centru našeho města, v památkové zóně, stejně tam nikdo nic jiného postavit nemůže. Měla ale připravených svých devět hlasů a tedy bylo odmáváno. Cestou domů mě ale napadlo, že vlastně bych ji tam mohl postavit já, s majitelem pily, se kterým dlouhodobě spolupracuji. Tak jsem na internetu zjistil majitele pozemku a za tepla jsem šel za ním. Všechno jsem mu vysvětlil, nabídl za pozemek víc, než město a plácli jsme si. Poté, co jsem pozemek koupil jsem se stavil na stavebním úřadě ale ouha - když nedodržíte stavební zákon, tak to neznamená, že tam ten barák musí být ! To jen paní starostka by problémy neměla….
Pozemek je zatravněný s ovocnými stromy, oplocený, je vedle školy a tak mě napadlo, že bych mohl tedy napravit prokletí s kozami a mohl tu mít přes léto kůzlata - školní děti většinou kozu ještě ani neviděli. Našel jsem si po internetu v Nepomuku jednoho krásně vybarveného kozlíka a přesně před rokem jsem pro něj jel. Často na ten konec republiky nejezdím a tak jsem se cestou stavil v Příbrami v muzeu třetího odboje a rekonstruované části lágru Vojna, potom zajel pro krasavce do Nepomuku, ustlal jsem mu v kufru naší C 3 a cestou zpátky na Smíchově koupil synkovi silniční kolo. Nacpal ho na zadní sedadla a jel domů, do Jilemnice. Přes Prahu jel pokud možno kvůli kozlíkovi plynulou jízdou, pěkně kolem padesátky.
Za Hiltonem na křižovatce svítí zelená, pak kousek od semaforu oranžová a tak jsem trochu přidal, abych nejel na červenou. Když jsem míjel semafor, tak ale periferním viděním vidím vedle sebe červenou. Sakra krátký interval. Za křižovatkou zase uberu a najednou houká, bliká sanitka. Uhnu ke kraji a ještě víc zpomalím, jedu už jen asi deset a drhnu obrubník a koukám do postranního zrcátka, sanitka nikde, kouknu do vnitřního a ona ta blikající potvora jede pomalinku za mnou. Vtom se rozsvítil nápis stop a taky mně se rozsvítilo - to asi nebyla sanitka, ale policajti. Zastavím, vezmu peněženku s doklady a jdu ven za auto. Proti mně policista, z auta městské Policie, jde mi naproti. Potkáme se za mým céčkem a už to začalo : "Tak pane řidiči, víte co jste udělal ?" "Ne, to nevím, odvětím" a následuje "Jel jste okolo nás rychlostí 74 km, ujížděl jste nám a proto jste projel křižovatku na červenou". Hned se mi vybavila zpráva v TV, kde asi před týdnem hlásili, že policisté Městské Policie v Praze stříleli po ujíždějícím řidiči a říkám si, pozor, copak se policistům ujíždí rychlostí 74km/hod. ? a nahlas říkám : "No to jste si na mě připravil pěknou pohádku, máte k tomu nějaký doklad ?" a vidím, jak policista upřeně kouká na moji peněženku. "Kolikpak máte sebou peněz?" Nevěděl jsem přesně, tak ji otvírám a vidím "No mám tu 12 stovek, jak vidíte a ty Vám nedám, musím koupit naftu, jedu z Nepomuku do Krkonoš a mám skoro prázdno." "A copak vezete?" " Kozu" já na to. "Otevřete to" Bráním se a říkám : "To ji tady chcete teď, o půl desáté večer, honit ?" Na to důrazně policista : "Otevřete to!" Tedy nerad otvírám víko kufru auta muži zákona, kozlík ležel a jen zvedl hlavu a tak jsem zabouchl, aby náhodou nechtěl vstávat."Vždyť jsem Vám říkal, že vezu kozu", povídám naštvaně. "Takže pokutu nezaplatíte"? "Ne", já na to. Odešel do stále blikajícího auta a dobře dvacet minut nevycházel. Konečně zase vystoupil, teď přišli ke mně i s řidičem, a povídají : "Tak tady nám to podepište" a dávají mi oba něco podepsat. Moc se mi nechce a říkám :"Nemám brejle a nevidím tu nic, v tom blikavém světle. A copak to je ?" povídám. "To je poučení, to můžete klidně podepsat" "Tak kdepak to mám podepsat?" Ukázali mi místečko, podepsal jsem každému místo, co mi ukázali a ejhle - oba mi dali složenku, každý na dva a půl tisíc, tedy dohromady pět a k tomu dva pokutové bloky. Sedl jsem do auta, rád, že mě nezmlátili, ani mi neprostřelili břicho a frčel domů. Kozlík musel nocovat v garáži, dostal deku, seno a vodu a já šel sepsat stížnost na kontrolní oddělení Městské Policie do Korunní ulice. I s podezřením že neměli důvod mi kontrolovat auto a že mi dali dvě pokuty, neukázali žádný snímek o překročení rychlosti, ačkoli jsem o něj žádal, víc zajímalo policistu, kolik mám peněz. Po sepsání poslal mailem a ještě pěkně doporučeně poštou druhý den.
Netrvalo deset dnů a zavolali si mě u nás na dopravku. Pane řidiči, měl jste na podzim nehodu, pět bodů dole, teď nám z Prahy přišla dvě oznámení na překročenou rychlost a jízdu na červenou, to je osm bodů, dohromady 13 bodů, musíte nám odevzdat řidičský průkaz.
A tady jsou ta dvě oznámení. Prohlížím průvodní dopis ředitele MP z Kobylis, ing.Kašpárka a také dva oznamovací lístky o uložené blokové pokutě podepsané strážníky Dragonem a Matulou, jeden o rychlosti a druhý o červené. Zároveň říkám, že nemají právo při jednom zastavení mi udělit dvě pokuty, že jsem poslal stížnost a do doby její vyřízení s odejmutím ŘP nesouhlasím a hned jsem to na doklad napsal - podávám odpor proti rozhodnutí o odejmutí řidičáku, do doby vyřešení mé stížnosti. Přitom jsem si všiml, že na oznamovacích lístcích byl v kolonce datum uložení pokuty na jednom lístku datum 24.4, čas 21.28 hod. ale na druhém, podepsaném strážníkem Dragonem, čas 21,29, ale datum 25.4 .07 . A ejhle, on strážník nejen že zneužil pravomoc a kontroloval mi auto, naprosto bezdůvodně, zkoumal, zdali mám dost peněz, asi na úplatek, ale hoši si nejspíš také rozepisují přestupky do dvou dnů ! Já jsem v Praze samozřejmě druhý den nebyl. Přece taky musí vědět, že při jednom zastavení můžu dostat jen jednu pokutu a ne dvě. Tak to byl tedy důvod dvou složenek, daných dědkovi z venkova, s kozou.
Tak jsem hned napsal doma dopis jejich řediteli, přiložil kopii stížnosti, kterou jsem poslal na kontrolní odd. a donesl na poštu . Sotva se vrátím, telefon : "Pane, tady je oddělení stížností MP Praha - oni Vás policisté zastavili dvakrát ? Oni nám to tu tvrdili". "Ne, jednou. Myslíte si, že mě mohli v jedné minutě dvakrát zastavit, sepsat se mnou přestupek ? A máte tam taky ty oznamovací lístky ?" "Ano". "A všimla jste si, že na jednom je datum uložení pokuty 24.4 a na druhém 25.4 .07 ??" "Jé, to nevšimla. Máte pravdu. Tak to to budu muset dát na právní oddělení, děkuji Vám."Tady musím poznamenat, že pan ředitel z Kobyliského oddělení ing. Kašpárek se vůbec neobtěžoval mi napsat, zavolat. Asi za dva měsíce mi volá jakýsi p.Šváb, právní oddělení MP Praha. "Víte, my bychom potřebovali, aby jste nám napsal, že chcete být potrestán jen za jeden přestupek. Provedeme opravné rozhodnutí a dostanete jen jednu pokutu." "A proč to mám napsat ? No protože my tady potřebujeme mít doklad, abychom si ho přiložili ke spisu." Dlouze se vyptávám a dělám hloupého, nakonec se ptám - "A když by jste ten doklad neměli, co se stane - psal jsem to už na kontrolní oddělení !" "No víte, pak bychom to museli postoupit na ministerstvo dopravy." "Tak vidíte a to je ono. To já chci. Vy jste totiž jako právník MP jistě s nimi spřažený, protože musíte vědět, že nemůžu být potrestán za dva přestupky při jednom zastavení a vy ty hochy kryjete. Jen to hezky pošlete na ministerstvo, já chci, aby jste to nerozhodovali Vy, ale chci, aby byli hoši potrestáni. Oni navíc dobře vědí, že na té křižovatce je krátký interval a mají to tam předem vyhlídnuté jako výběrčí místo."
Zase asi za dva měsíce mi přišlo rozhodnutí ministerstva dopravy, ve kterém se ruší obě pokuty a předává se věc zpět nižšímu stupni, k dalšímu řízení. Důvodem bylo, že podle GPS a pohybu jejich vozidla zjistili, že mě strážníci zastavili jen jednou a ne dvakrát, jak tvrdili a že ani teoreticky není možné, aby mě zastavili, vyřešili přestupek a znovu zastavili, vyřešili přestupek, a to vše ve dvou minutách. Proto je jejich tvrzení nevěrohodné. Na dopravce u nás dostali kopii a zrušili mi odebrání bodů.
Ale 21.11.07 mi přišel příkaz k úhradě od Magistrátu Prahy o uložení pokuty 2.500 Kč, prý ve spodní hranici možné výměry . Do Prahy jezdím málo, nerad, ale měl jsem sem cestu a tedy jsem se dohodl, že se stavím osobně. Zde se mnou sepsala referentka 28.11.07 zápis, ve kterém jsem požádal o přerušení řízení do doby, než budou vyřízeny mé stížnosti na kontrolní oddělení a řediteli ing.Kašpárkovi. Ukázala mi i fotografie na fotokopii, kde na jedné bylo naše céčko bez registrační značky a ta byla zase vedle jen samotná, zvětšena. Tento doklad jsem označil za možnou fotomontáž - měli mi ukázat hned v dubnu. No a prý do Vánoc to už asi nestihneme pozvat strážníky a Vás. Naštěstí pro mne to nestihli dodnes a dnes je to tedy rok a den a přestupek musí být vyřízen do roka. Nikoli bez opravdového potěšení tedy mohu konstatovat, že to vím. (Také mi potom přišel dopis, že se "Nepodařilo do roka vyšetřit".)
Ale je možné, že byl záměr nic neřešit. Samozřejmě, že k výše popsanému mám doklady.
Já ale myslím, že daleko horší, než údajný můj přestupek je, že nejspíš dodnes slouží a také možná i dál podvádějí už nahoře jmenovaní dva strážníci Městské Policie Praha, také že jejich kontrolní oddělení nic neřešilo, minimálně nedořešilo, právník strážníky kryje, pan ředitel ing.Kašpárek nejspíš taky, minimálně dělá mrtvého brouka.. Neozvalo se mi dodnes ani kontrolní oddělení, ani právní, ani on.
Ono se také málokdy stane, že jeden civil prokáže pravdivost svého tvrzení proti dvěma policistům. Konečně tedy můžu podat trestní oznámení a také tímto podávám, na strážníky Městské Policie v Praze výše jmenované Dragona a Matulu, pro zjevné podvody a zneužití pravomoci veřejného činitele při výkonu své služby.

V Jilemnici 25.dubna 2008 Eduard Seibert
Na Kozinci 690
514 01 Jilemnice
Ps.: dnes tedy 7.5.08 mi přišlo z Magistrátu města Prahy, že se věc přestupku nepodařilo projednat do jednoho roku a tedy ve sm. zákona odpovědnost zanikla . ( Také u policistů ??? )


1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Pavel Kryml Pavel Kryml | 28. července 2008 v 20:33 | Reagovat

Příhoda věru zajímavá a o její věrohodnosti ani nepochybuji. Trestní oznámení jistě podejte. Otázkou zůstává, z jakých důvodů nebude oznámení vyšetřeno... :)

2 Karel Jemelka Karel Jemelka | E-mail | 28. července 2008 v 21:55 | Reagovat

O českých policiích, co mají "Pomáhat a chránit" se dají napsat romány. Nicméně k tématu článek pana "Katody", účastného na tomto blogu. Je zde.

http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2008072704

3 Veruna Veruna | E-mail | 28. července 2008 v 22:16 | Reagovat

Hezký příběh, připomíná mi jeden náš vlastní, z doby asi před deseti lety, kdy jsme na návštěvě "ve vlasti" s naším Renaultkem s holandskou poznávací značkou zastavili v blízkosti dvou městských policistů, abychom se zeptali, jak se dostaneme na dálnici.. Ještě dnes slyším, jak na mne ten jeden kluk, asi dvacetiletý, řval : "Vy cizinci nám tady bordel dělat nebudete." Přestože jsem ho slušně a česky požádala o pomoc. A přestože tam nebyl zákaz zastavení... Ten byl asi až o deset metrů dál...Dotaz : Co ten kozel? Je v pořádku?

4 BIS-eek, usa BIS-eek, usa | 29. července 2008 v 5:09 | Reagovat

Jo ja to tocim s krajany trochu lepe, mam za sebou haldy duchodkyn, a za volebni gulas a par oblozenych chlebicku mne pomohou odsoudit kdejakeho krajana. Nikdo mne neprec-ra, ja mam dobre pravniky placene z krajanskych fondu. Na mne nikdo nema, ja jsem Baron.

5 Eduard Vacek Eduard Vacek | E-mail | 29. července 2008 v 8:02 | Reagovat

Potěšil jste mne pane Sieberte svou důsledností řešit svůj problém. Kéž by takových lidí bylo víc. Onen švajneraj, který prolíná celým společenským spektrem je důsledkem toho, že si všichni udělali ze svého pašalíku živnost. Nevadí, že jej mají propachtovaný od státu, či obce, oni prostě vydělávají, protože mají tu možnost. Vaši dva vykukové z MP jsou jen malou strukturou z mozaiky těch, kteří se cítí být na svých platech podhodnoceni a tak si jen přivydělávají. Taky mám jako státní úředník na nejnižším stupni jen malý plat, protože jako bývalý "disident" (to je podobně hanlivé jako emigrant)nepatřím k vrchnosti, ale zneužívat svěřenou moc považuji za zvěrstvo. Pokud se stát, politické strany, ale ani municipality nedovedou vypořádat se šmejdy, je to obraz úpadku společnosti.

6 jony jony | 29. července 2008 v 15:21 | Reagovat

vypada to ze nenazrany Vlk zustal hladovy, ale dulezite je ze Kozlik a Vy jste to ve zdravi prezili, diky p. Siebert za clanek Vam i Kozlikovi preji hodne zdravi a stesti v zivote a Kozlikovi peknou a hodnou Kozicku a vice stesti.

7 jonathan riegel jonathan riegel | E-mail | 29. července 2008 v 21:17 | Reagovat

Hedvicku, kdyz uz si vymyslis, tak si aspon zjisti jak to v Cesku funguje! Jinak vypadas jako ten sasek  WH !!

8 Lukas D Lukas D | 29. července 2008 v 21:47 | Reagovat

Rossi. Seznam mi zablokovali už dávno za mé proamerické názory a včera i Centrum, Atlas, Xchat a další věci do kterých se přihlašuje, za to, že jsem řekl jednomu adminovi, že vím o některých nekalých praktikách, které ti administrátoři a další členové toho komunistického impéria praktikují. Dočkal jsem se zase zablokování adresy a dnes jsem dostal e-mail od Centrum Holdings a.s. ve kterém se mne ptali, jaké přesně nekalé praktiky jsem měl na mysli a co všechno vím? Tady je jasné, že ti lotři skutečně něco dělají nezákonného. Ale i kdyby šel s tím k soudu, tak bych neuspěl, protože v Českozlodějsku jsou zákony na straně zločinců. A v řadách Seznamu a Centrum Holdings je to plné mladých komunistů, co si myslí, že udělají světovou revoluci a změní svět k lepší, ale to není pravda. To by jen znamenalo katastrofu. Ten e-mai jsem smazal, protože mám strach jestli se mi náhodou nájemní hakceři těch společností nesnaží náhodou do PC hodit spyware, aby tak ze mne dostali, co všechno dělám na netu a kam chodím, což by mne mohlo dosti zdiskreditovat. Ale každý má svá tajemství. Ano. Ti lidé jsou komunistické svině. Stejně jako celá republika. Byl jsem v pakárně ve Šternberku za své názory a tam je dobře vidět, že se od komunismu nic nezměnilo. Vlastně nikde v ČR. Svoboda slova je zde nic neříkající pojem. GOD BLESS THE USA!!!

9 Lukas D Lukas D | 29. července 2008 v 21:49 | Reagovat

Proto jsem přešel na mezinárodní služby, jako AOL, Yahoo!, Amazon.com a MS Windows Live. Ale na Google bych si dal pozor. JEdnak za to co dělají v Číně a protože Google zřejmě tajně ovládají bývalí bolševici, co si na tom přilepšují. Proč by jinak Seznam lezl Googlu do jejich zadku.

10 Eda Seibert Eda Seibert | E-mail | 29. července 2008 v 21:59 | Reagovat

Pro Verunu : Je to smutné - přes léto až do září jsem ho měl na zahradě, některé děti i dospělí je pravidelně navštěvovali a krmili chlebem, rohlíky ( neboť tam měl kozičku celou bílou - s černým"srnčím" pruhem na hřbetě ) Najednou během čtrnácti dnů začal tak intenzivně smrdět, že si mně i ředitel školy přišel stěžovat, že žáci nechtějí chodit na hřiště. Chtěl jsem ho stejně koncem října odvézt manželovi kamarádky mé ženy do Oldřichova za Libercem, kde měl farmu s 50ti kozami a 500 oveček a beranů, tak jsem je hned naložil a odvezl.

Na jaře jsem se tam jel podívat a už byla jen Líza - Ferdu dali pryč, protože majitelův syn odmítal chodit krmit - nikdy žádný jejich kozel tak nesmrděl - a navíc terorizoval ostatní kozy a kozly. Takře mám jen fotky .

11 Katoda Jonathanovi Riegelovi Katoda Jonathanovi Riegelovi | 30. července 2008 v 8:27 | Reagovat

Milý troubo, když už cítíš potřebu komentovat, tak si alespoń všimni, kdo komentovaný článek napsal.

12 The Pretender (Lukas D) Jonathanu Riegelovi The Pretender (Lukas D) Jonathanu Riegelovi | 30. července 2008 v 20:05 | Reagovat

Gmail? Tak tedy google. To jsem si mohl myslet.

13 Jozin Jozin | E-mail | 31. července 2008 v 9:43 | Reagovat

Nemam nic proti Rostovi, jenomze je treba si zamest i pred vlastnim prahem! Je dobre, ze poukazuje na negativni veci v nasi spolecnosti( neziju v CR)ja to delam take... Akorat by si ctenazi glogu meli presist take fakty "z druhe strany" kolebky "demokracie"...

Lidská práva v éře rozvinuté institucionalizace

Written by Amalia Zamora Monday, 03 March 2008

Představitelé indiánských kmenů Lakota, což je pravé jméno Siouxů, jednostranně vypověděli těsně před vánoci minulého roku s okamžitou platností a nevratně smlouvy svých předků uzavřených v letech 1851 a 1868 ve Fort Laramie Wyoming se Spojenými státy, které podle názorů indiánů nebyly nikdy dodrženy. Představitel indiánů, Russell Means, mimo jiné herec, který vystupoval ve filmu Poslední Mohykán, označil tento den za „historický pro veškerý lakotský lid“ a dodal, že „koloniální choutky USA skončily“. „Nejsme již obyvatelé Spojených států amerických,“ prohlásil tentýž na tiskové konferenci ve Washingtonu. Nová, Lakotská republika vydává své pasy a vodičské průkazy všem obyvatelům území, kteří se vzdají americké příslušnosti. Občané nového státu také nebudou platit daně - tedy pokud nezůstanou Severoameričany.

Nová republika se rozkládá na území bývalých států Nebraska, Wyoming, Montana a na severu a jihu Dakoty, tedy nikterak zanedbatelná oblast.

O své uznání bojují Lakotové již od roku 1973 a nejznámějším výsledkem je asi zatím odsouzení a uvěznění Leonarda Peltiera, jednoho z vůdců lakotského povstání roku 1973, za domnělou vraždu agentů FBI.

Faktem je, že Lakotové nikdy svá území neprodali ani se jich jinak nevzdali, ale byli o ně připraveny byrokratickými, a podle jejich mínění protiprávními, zásahy. Navíc smlouvy uzavřené se Spojenými státy, bylo jich 33, nebyly, dle tvrzení Lakotů, nikdy dodržovány a plněny. Bylo by asi zbytečné opakovat, že Lakotové jsou dnes zcela marginalizováni, zbaveni možnosti své původní existence a bez možnosti začlenění do dnešní reality, dožívají se průměrně 44 let, mají jednu z nejvyšších dětských úmrtností a další smutné primáty, jejich jazyk je na hranici zapomnění - prostě neliší se příliš od jiných skupin původních obyvatel v celé Americe. Jejich dějiny v moderní době byly monotónní: po každé válce přišlo jednání, každé ujednání bylo porušeno, po porušení přišel protest a po protestu masakr. Po masakru válka, která skončila ujednáním...

Poslední dva masakry, v roce 1890 a v roce 1973, proběhly na stejném místě, Wounded Knee.

Dnes žije, dá-li se to tak nazvat, asi 160 000 Siouxů.

Výpověď smlouvy s USA a vyhlášení nezávislosti a vlastního státu se opírá o článek 6 ústavy USA (hovoří o temporální a lokální nadřazenosti ústavy), o smlouvy Vídeňské konvence, které vešly v platnost roku 1980, a také o nezávaznou deklaraci Organizace spojených národů o právech indiánů resp. o právech původních obyvatel, která byla přijata minulý rok (Spojené státy ovšem hlasovaly proti a vyjádřili zklamání, že přijatý text požaduje pro domorodce právo na sebeurčení, právo na půdu a na naleziště nalézající se na ní).

Podle některých zdrojů uvažuje Rusko o uznání Lakoty jako odpověď na případné uznání nezávislosti Kosova. Potomci Sedícího býka a Bláznivého koně jednají dále o uznání s ambasádami Jihoafrické republiky, Venezuely, Bolívie a Chile.

Jenže - zdá se, že vláda Spojených států bude mít v tomto případě jednoduchou odpověď, pokud vůbec nějakou: mistr Means nepředstavuje nijakého, a už vůbec ne demokraticky zvoleného, zástupce kmene Lakotů. Ostatně, kdo jsou to ti Lakotové? Siouxové, jak je známe z filmů Poslední Mohykán a o Buffalu Billovi?

Akce Lakotů není v poslední době ojedinělou. Hnutí za emancipaci indiánů pod názvem „Ejercito Zapatista de Liberacion Nacionál“ (Zapatistická armáda národního osvobození) probíhá již nějakou dobu také v Mexiku (zprávy o něm se dostanou k evropskému čtenáři především prostřednictvím esejů autora, který si nechá říkat subkomandant Markos) i jinde. Tato hnutí ukazují jistou inkompatibilitu života indiánů se zastupitelskou demokracií: indián není institucionalizovatelný z hlediska národních států a jako takovému mu nemohou žádná práva být přiznána (kupříkladu často nemá trvalé bydliště).

Stát se chová v celé Americe k indiánům příkladně: jakmile je objevena nějaká neznámá indiánská vesnice, je jako první, ve jménu komunikace s okolním světem, vybudována silnice, která slouží k zásobování Coca-colou a lupínky. Následně přijedou studenti universit poučovat indiány o antikoncepci a hygieně. Ještě než dosud zdraví indiáni počnou podléhat nemocem, stanou se oběťmi vzdělávání, které je vyžene do měst a učiní z nich nezaměstnané. Teprve nyní se stávají plnoprávnými občany s volebním právem a ti šťastnější z nich se mohou ucházet o práci kopáčů při výstavbě rekreačních či těžebních komplexů na místě svého původního bydliště.

Jakkoliv může zpráva vyvolávat dojem silvestrovské perličky ukazuje na problém, který je i evropskými politiky a médii pečlivě utajován: současný pojem lidských práv je v globalizovaném světě naprosto nedostatečný, neboť je založen na instituci národního státu. „V systému národních států takzvaná svatá a nezadatelná práva člověka se ukazují jako zcela neúčinná a neupotřebitelná v okamžiku, kdy je není možno použít jako práva občanů nějakého státu.“ (Giorgio Agamben)

Jeste par faktu:

Zákon z roku 1875 o udělení občanských práv černošskému obyvatelstvu a o jeho zrovnoprávnění byl zrušen roku 1883 jako odporující ústavě USA.

Malé a neúrodné rezervace, do kterých byl zbytek Indiánů nahnán, vedly k rychlému vymírání někdy celých kmenů a k roku 1880 zbylo v USA necelých 200 000 Indiánů. Pokusy úřadů o násilnou proměnu kmenů v usedlé zemědělce neměly úspěch. Indiáni neměli koně, dostatek osiva ani nářadí, takže násilná asimilace vedla jen ke zbídačení tohoto obyvatelstva.

Roku 1901 dostalo pět kmenů Oklahomy státní občanství, občanská práva všech Indiánů uznal Kongres USA v roce 1924, ale jejich sociální postavení se začalo zlepšovat až ve 30. letech za prezidentství Franklina D. Roosevelta.

V roce 1957 byl schválen nový zákon o občanských právech, týkající se barevného obyvatelstva. Tento zákon, který měl zajistit černému obyvatelstvu (ne indiánum) zejména právo účastnit se voleb, schválil Senát 72 proti 18 hlasům.

Wyoming jako 44. stát Unie vznikl v roce 1890. Díky tomu, že byl prvním územím, na kterém již v roce 1869 získaly volební právo i ženy, je přezdíván "Státem rovnosti" (Equality state). V době "zrovnoprávnění" mužů a žen ve Wyomingu byl však stav populace šest mužů na jednu ženu, takže toho ženy zase tak moc neovlivnily...

14 Jirka Wolf Jirka Wolf | E-mail | 31. července 2008 v 10:45 | Reagovat

Jozin má pravdu. Indiáni jsou  v USA až na tom posledním místě. Před nimi jsou na společenském žebříčku už jen páchnoucí bezdomovci.  Perfektně je to vidět ve státních a federálních věznicích, které jsem navštívil. Pravdou zůstává, že dvě třetiny indiánů bylo vyvražděno. Byla to cílená genocida původního obyvatelstva a o tom se v USA ve školách nikde neučí. Velká země -USA- porušuje lidská práva a nechce  si nic takového přiznat. O to horlivě poukazuje na porušování lidských práv za hranicemi své země a ke všemu  zveličuje tato porušování.  Jistě si všichni dobře pamatujeme na zeď, která se stavěla v ulici Mat. myslím u Chánova.  V USA se o tom psalo, jako o  útisku cikánů.  Takových zdí  ovšem  v USA stojí tisíce. Viděl jsem  na vlastní oči přímo v hlavním městě  USA (l99O) černošské gheto, podobné našemu rómskému ležení, které bylo ohrazeno  vysokou cihlovou zdí. Když jsem byl za velkou louží svobody, měl jsem tam se svou snědou kůží dost velkých problémů. Vládne tam  Skrytý rasizmus a pokrytectví. Bylo to pro mne velké zklamání. Ale i tak mám  tuto zemi rád. J.

15 Vanek Vanek | Web | 6. srpna 2008 v 15:00 | Reagovat

Pribehy z Kocourkova jsou odstrasujici k jeho navsteve.

16 Vanek Vanek | Web | 6. srpna 2008 v 15:07 | Reagovat

Re: Jirka Wolf Indiáni jsou v USA až na tom posledním místě

Ale jdi ty brebto, dari se jim dobre. Podivej se na indianske stranky, vede se jim velice dobre :-)

http://www.nativeweb.org/resources/native_economy_employment/indian_casinos_gaming/

17 Jozin Jozin | E-mail | 11. srpna 2008 v 9:48 | Reagovat

RE: Vanek

Skus se zeptat absolventa Yale, nebi nektere "nejlepsi" univerzity kdy dostali volebni pravo Indiani (native) v USA "KOLEBKY DEMOKRACIE :-)". ja jsem tem pruzkum delal a pak mi neco rekni o urovni vzdelani v USA :-)) Budu potesen, kdyby jsi to nahodou vedel i ty kdz se ktomu vyjadrujes (bez googlovani)!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.