O rozdílech mezi chytrými Čechy a hloupými Američany

1. července 2008 v 14:24 | Katoda
Existuje v Čechách jistý bavič jménem Petr Novotný. Ne, že bych bez jeho humoru nepřežil, ale následující historka je ilustrativní. Vyprávěl, jak při návštěvě Spojených států volal z bytu svého přítele v New Yorku kamsi na západní pobřeží. Nedovolal se, či snad volaný nebyl přítomen, poděkoval, položil. "Ty ses nedovolal?" Reagoval majitel bytu. "Tak počkej!" Pak prý kamsi zavolal, aby hovor nezpoplatňovali, že nebyl úspěšný, hotovo. Neuvěřitelné! Pan Novotný je ovšem Čech a povídá příteli: "Počkej, to jim prostě řekneš, že hovor nebyl úspěšnej, oni ti ho nezapočítaj´ a nic si neověřujou ? A co kdybych se dovolal a pak jim řek, že né?" Přítel se prý zarazil, zaváhal a reagoval zcela symptomaticky: "A víš, že tohle mně nikdy nenapadlo?"
Nevím, zda to takhle skutečně funguje, nevím zda si celou historku pan Novotný nevymyslel, ale je skutečně názorná. Osobně mám více zkušeností s Evropou a vím, že kdyby na vás ve Švédsku prasklo, že jste z kanceláře odnesl byť propisovačku za pár halířů, tak jste společensky "mrtvej muž", potažmo mrtvá žena, aby se feministky neurazily. Ty lidi mají zafixováno snad až v genech, že určité věci nejsou "košer" a že se prostě nedělají. Jednoduše řečeno, kdo krade je zloděj a se zlodějem nechci nic mít. Pro běžného Čecha postoj naprosto nepochopitelný. Možná, že právě tohle měl Kant na mysli, když ho do úžasu uvádělo "hvězdnaté nebe nad hlavou a mravní zákon ve mně".
No a teď si to srovnáme. "Od 18-ti jsem jezdil pracovat /na cerno a nekdy i na slepo/ do zahranici...pracoval jsem v nekolika statech,stopem projel pul Evropy a nejakou dobu zil v USA.. ...nikde jsem nepoznal tolik hloupych lidi jako v USA" Uvádí pan Tomáš Vaněk ve svém e-mailu, který se součástí článku "Ceska mladez neni zdegenerovana ... nebo je?".
Rozeberme si to! Pan Vaněk nám zcela bezelstně, ba s jistou hrdostí sděluje, jak "na černo" tedy ilegálně (pro Čechy pro jistotu překládám: protizákonně) "..pracoval v několika státech..". Zda-li tato věta zahrnuje rovněž U.S.A., to pro jistotu neuvádí. Jedná se totiž o zjevné porušení zákona a jeden nikdy neví. Co kdyby chtěl mezi ty blbce vyrazit znova, někdo si všimnul toho, co tady plká a šel si to ověřit, že?
Pan Vaněk rovněž neuvádí, zda věta o cestování autostopem se týká také Spojených států, ale s největší pravděpodobností ano. Proti autostopu v podstatě nic nemám., pouze ale za té podmínky, že následně nebudu toho, kdo mne svezl považovat za hlupáka. Aby ho vozili, na to byli zjevně ti "hloupí lidé" dobří dost.
A tohle je přesně důvod, proč si průměrný Čech myslí, že je inteligentnější, než ti ostatní. To jsem s nimi vyběhnul/vychcal/vyjebal, alternativně, to jsem si nakrad, to jsem si na něm namastil kapsu.
A obráceně. Ten kdo si nakradl je téměř středem obdivu svého okolí. Kdo nekrade, okrádá rodinu. Říká se to tak, ne? Nekrade jen ten, kdo nemá možnost a ten je následně pln morálního rozhořčení.
Skandovaně prosím: Kdo ne-skáče- není-Čech....hop!....hop!...hop!
Nevím, zda je pan Vaněk uváděn v úžas hvězdnatým nebem nad hlavou. Zato stoprocentně vím, že obdiv k mravnímu zákonu v něm by rozhodně nebyl na místě.
Co ostatně očekáváte od národa vyznávající následující zásady. (Citát ze super-levičáckého a programově anti-amerického "Trodasova diskusního fóra" zde):
1 - Žij, aby jsi mohl odpočívat!
2 - Miluj svoji postel, je to Tvůj chrám !
3 - Když Tě přijde někdo navštívit, aby sis odpočinul, stůj (lež) při něm!
4 - Odpočívej přes den, aby jsi v noci mohl spát!
5 - Práce je posvátná, proto se jí ani nedotýkej!
6 - Nikdy nedělej zítra to, co můžeš udělat pozítří!
7 - Pracuj tak málo, jak je to jen možné. Co je potřeba udělat, nechej udělat jiné.
8 - Uklidni se. Nikdo ještě nezemřel z nicnedělání, ale při práci by sis mohl ublížit!
9 - Když pocítíš potřebu pracovat, pohodlně si sedni, aby Tě to přešlo!
10 - Nezapomínej, že práce je zdravá! Proto ji přenech nemocným
Konec citátu.
Jako obvykle vše vkusně doplněno řadou "smajlíků", které jsem nekopíroval. Ono totiž umisťovat prefabrikované malůvky je méně duševně náročné, než formulovat myšlenky (pokud tedy autor nějaké má). Ostatně, třetí bod v paskvilu uvedeném výše mi při nejlepší vůli nedává smysl : "Když Tě přijde někdo navštívit, aby sis odpočinul, stůj (lež) při něm" ?
Hmmmm, jak moudré! A jaká ukrutná legrace! Autor jistě snídal plllllnýýýý talíř vtipné kaše.
Vzpomínáte si ještě na to, co jsem napsal o tradici Českého Honzy a o své nechuti k ní?
Kdo ne-skáče- není-Čech....hop!....hop!...hop!
A tihle lidé, chlubící se tím, jak "na černo" pracovali a jak je různí "hloupí lidé" zadarmo vozili mají na druhé straně tu drzost cítit se téměř uraženi, že nemohou do Spojených států bez vstupních víz. Jak to, že ti hlupáci ještě nepostavili Českému Honzovi slavobránu? A kde je uvítací výbor? Já mám přece nárok!
Běžel na jednom televizním kanálu v Čechách program, kde se jeho autoři ptali lidí po ulicích na různé prosté věci v rozsahu toho nejzákladnějšího vzdělání. To jsme se dozvěděli věci! Na jižním pólu je ukrutné horko, kynolog je ženský lékař, zemská osa je z litiny a Země se otáčí od východu na západ. Melasa je ženská co tancuje v báru u tyče, potažmo, cituji: "Krmení pro dobytkový zvířata, zvláště pro koně".
Naprosto symptomatické byly důvody, proč byl program zastaven. Tím důvodem byly snad tisíce rozzuřených dopisů spílajících dotyčné redakci, že si dělá legraci, opět cituji, "z normálních lidí".
Inspirován tímto pořadem, začal jsem se nenápadně ptát sám. I zjistil jsem, že když se zeptáte, kdože jsou ti dva páni a dvě paní kolem sochy svatého Václava na stejnojmenném pražském náměstí, nedostanete správnou odpověď ani v jednom případě z deseti.
Nesouhlasící vlastenci nechť napřed zkonfrontují naučný slovník a teprve potom ať mi začnou nadávat.
Zeptat se v Čechách na rozdíl mezi Washington DC a státem Washington, podobně na hlavní město Austrálie má totožný výsledek. Tupý pohled kastráta tura domácího a něco jako: " Di do prdele woe, koho to zajímá!".
Na vlastní oči a uši jsem u přijímacího řízení do zaměstnání, ve kterém je znalost zeměpisu setsakramentsky důležitá zažil, že adepti nebyli schopni dát dohromady ani hlavní města evropských států a Andorru hledali v Africe. Andorra nebo Angola, hodinky nebo holinky, obojí se natahuje.
No a perlička nakonec. Těsně po naší textilní "revoluci" vyrazila jedna mladá, středoškolsky "vzdělaná" kolegyně s přítelem do Vídně.
Po návratu se nás zcela bezelstně ptala: "Hele, kde je vlastně ve Vídní ta eiffelovka? My sme ji nikde nemohli najít!"
Přísahám na holej pupek, že si nevymýšlím. Něco takového se ani vymyslet nedá!
Kdepak, nikde na světě není tolik hloupých lidí jako v Americe.
Kdo ne-skáče-není-Čech... hop!.....hop!...hop!

Váš Katoda
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Vanek Vanek | Web | 1. července 2008 v 14:33 | Reagovat

Hop. hop. Pepku Vyskoc :-)))

2 Pavel Pavel | 1. července 2008 v 14:36 | Reagovat

To je jasne, Cech si mysli, ze je nejchytrejsi na svete, sice nevi,proc si to mysli, ale je tomu tak.

Ted jsou ale vsichni v Chorvatsku s plnym kufrem ceskych zasob jidla, na jine veci neni nalada, je prece doba dovolenych, je treba si navarit a hura se opekat na plaz, kde se snadno domluvi, je to prece"ceska plaz", hlava na hlave, v ruce rizek a chleba s pastikou, to nam nikdo nevezme, to jsme si vybojovali.At ziji Cesi!!

3 Luis Luis | 1. července 2008 v 14:52 | Reagovat

Tak za to, ze si delam legraci ze slusnych a normalnich lidi (tech presne ve smyslu clanku a presne bylo receno slusni a normalni) jsem byl nekolikrat resen.

Jednou kdyz jsem jako mlady nadporucik poslal jednoho podplukovnika do riti a vyhlasil o nem ze je to primitiv , predtim co jsem z nej pred celym stabem udelal blba (k velke radosti jeho podrizenych), byl jsem resen velitelem utvaru. Na podporu svych argumentu jsem zadal, ze podplukovnikovi na dokazani sveho tvrzeni polozim naprosto jednoduche otazky.  Velitel zalapal po dechu, zrudnul az mu nabehnul xicht a zarval :VEN !!!! Potrestan jsem nebyl.

4 Miroslav Václavek Miroslav Václavek | E-mail | 1. července 2008 v 15:10 | Reagovat

Ve skutečnosti jsou češi ještě blbější než jak je to popsáno v článku.

5 marie marie | E-mail | 1. července 2008 v 15:12 | Reagovat

"Počkej, to jim prostě řekneš, že hovor nebyl úspěšnej, oni ti ho nezapočítaj´ a nic si neověřujou ?" - Před lety jsme zakládali SDRUŽENÍ ČECHY NAD ZLATO a byla jsem v kontaktu s tehdejším zástupcem "Programu Phare v ČR" a když jsem zjistila kolik sem do ČR jde peněz, tak moje první otázka byla a kdo že tady ty peníze kontroluje, pan JUDr.Gardea tehdejší zástupce PHARE -  vůbec nechápal na co se jej to ptám!

6 marie marie | E-mail | 1. července 2008 v 15:36 | Reagovat

Mám před sebou PROGRAM PHARE V ČR 1990 - 1996 - kde se píše že :" PHARE přispívá ke snaze české vlády dosáhnout : legislativní a institucionální integrace s EU, fyzická nebo instrukturální integrace s EU a sociální rozvoj, a to POSKYTNUTÍM NEVRATNÝCH FINANČÍCH GRANTŮ..což zahrnuje harmonizaci českého právního systému s právním systémem EU a posílení české správy na ministerstvech atd.?

7 Ondra Ondra | 1. července 2008 v 16:16 | Reagovat

No já taky nevím kdo tam vedle toho Václava je..určitě ludmila, ale dál..:)

8 Ondra Ondra | 1. července 2008 v 16:19 | Reagovat

Jinak abych něco přidal tak při hodině zeměpisu se jedna studentka(brzy ji vyhodily) zeptala: "EU, to je nějaká země?"

9 Luis Luis | 1. července 2008 v 16:47 | Reagovat

Ma bejt proc ta nenavist. Ale je to nenavist k 90%lidi , kteri tam ziji, zeme je v tom nevinne. Klidne se tam vratim kdyz to tam vychcipe.

10 Milan Rezabek Milan Rezabek | E-mail | Web | 1. července 2008 v 16:49 | Reagovat

Kdyz jsem v zacatku sedmdesatych zil na Lake Tahoe, seznamil jsem se

se smeckou mistnich Cechu.

Zarazilo mne hned v zacatku, jakou

meli povahu vuci USA a jak stale

mluvili o tom, jaci jsou Amici blbi.

Meli totiz hru a drzeli score:

Kolikrat se komu podari tydne vyjet

se zbozim nalozenym vozickem (cart)

ze supermarketu BEZ ZAPLACENI!

Neco jako zlodejska olympiada.

Za "shoplifting" se jde v Nevade

do lochu-je to felony!

Pozdeji jich par zastavili a velmi

slusne je poslali nazpet zaplatit.

Yes, zaplatit! A manazer byl zahanbeny, ze to musel udelat.

Dnes uz mame vsude ty pruchody, kde

elektronicky masinka vi, jestli

zbozi bylo skenovano (bar code?)

To mi jen napadlo, kdyz ctu o te duverivosti. To je ale dnes (diky

pristehovalcum) uz jenom hezka

vzpominka a historie.

Yeah, stacilo rict, ze jsem se nedovolal a telefonat sel ihned na

kredit. Dnes to vidi na PC a lhani

je vic a vic problem.

2 kluci byli pozdeji deportovani, protoze delali dost veci, ktere byly proti zakonum. Drogy, svindl

v kartach v kasinech atd.

Ceska povest v Nevade je velmi

spatna.

11 pierino pierino | E-mail | 1. července 2008 v 16:52 | Reagovat

V Cesku se mi velice libi, vzdy kdyz se tam mihnu, velice se pobavim...skutecnost je takova, ze kazdy Cech si mysli o jinem, ze je blb a on (ten protagonista), ze je nejchytrejsi a tak nevim jak si v tom statisticky udelat poradek. Bud je tam 50% geniu a 50% blbcu a nebo kdyz jeden o druhem mluvi jak o blbovi, tak se to vyrusi a tech blbu pak musi byt 100%... jeste stesti ze kojenci z toho nemaji rozum a zachranuji uroven spolecnosti...ale priklady dospelych jsou znamy treba z jednani ceskeho parlamentu... have a great summer...

12 Ruda Flegr Ruda Flegr | E-mail | 1. července 2008 v 17:13 | Reagovat

V tretim prispevku od s. Dedika (Luis) se ukazuje, ze je blbost i zajimavym vyvoznim artiklem, napr. do Kanady. Timto zdravim nejstatecnejsiho nadporucika CSLA (snad jen ten spion v RFE byl vetsi eso), d o b r o v o l n e h o komunistu,  ktery nam velmi statecne nyni z Kanady radi, jak se mame  spravne chovat.

Aloisi Dediku, nejsi ani Rosta ani Krystlik. Pokud ve sve velkorysosti prave oni dva prijali tve vytacky za armadu a komunisty, my co neskaceme  s Cechy (ani s tou casti v emigraci), podobne omluvy neprijmame. Proto te prosim, drz hubu.

Rostovi dik za trefny clanek, jen se proste tyka i nekterych venku. Jo holt Cech je Cech...

13 marie marie | E-mail | 1. července 2008 v 17:16 | Reagovat

ještě si dovolím napsat co všechno se za tyto NEVRATNÍ FINANČNÍ GRANTY - POŘÍDILO :" cílem programu je podpora rozšíření úlohy malých a středních podniků v hospodářství ČR, systém finanční podpory v oblasti poradenství, podpory podnikání atd..

Veřejná správa :" hlavním cílem je pomoc české vládě v její reformě jak ústřední, tak i místní správy se zvláštním zaměřením na zlepšení řídících schpností dlouhodobě zaměstnaných státních úředníků.

14 Der Fallschirmjaeger Der Fallschirmjaeger | 1. července 2008 v 18:56 | Reagovat

keby ste si precetli SYNTEZA ANALyz v www.cs-magazin.com , archiv vlevo, zari 2005 na konci prvni stranky, tak byste se tam docetli ze :

V CeskoZlodejsku SEROU (to je poutac :-) vsichni na vsechno a na vsechny. Ustavni soud SERE na ustavu, zakony taky SEROU na ustavu a na mezinarodni umluvy v ustave zakonum nadrazene, soudy SEROU na ustavni soudek, soudci a hlavne soudkyne SEROU na zakony, a advokati a advokatky SEROU na klienty kteri je plati bo se nachavaji podplacet protistranou (Zaricky by vam to vylicil v narodnich barvach jak s nim advokatka vymrdala jak aussieci s aboriginaly)

15 marie Dubanova marie Dubanova | 1. července 2008 v 19:07 | Reagovat

Zas nam tu kecas a vytahujes se jak si skvela

Jdi do haje a cti cs-magazin

Nectu cs-magazin.Myslim to se sebou dobre. Nzblbnu

Jak je ten ceskej narod zlej.Pritom jste vsichni Cesi vy troubove, dokonce i ten Hedvicek je Cech at to popira jak chce a vy take. Krome Vaclavka a Krystlika ti o sobe tvrdi ze jsou Sudetaci, ale protoze jsou to chronicti lhari, neni jim co verit

Akorat Ruda Flegr je neco podivneho, ale mluvi a pise dobre tou zatracenou reci .

Nenavist k Cesku odkud vsichni jste je nelecitelna jako rakovina v konecnem stadiu.

16 Milan z Nevady Milan z Nevady | E-mail | Web | 1. července 2008 v 19:33 | Reagovat

Pro Marii Dubanovou:

proc se jakakoliv i konstriktivni

kritika ihned povazuje za nenavist?

Pokud ti vsichni, o kterych pisete-

jsou Cesi, ale chronicti lhari-ja

mam pro Vas svuj osobni orisek:

Jsem Cech (podle Vas), kdyz jsem se

tam narodil omylem?

Jsem Cech, kdyz v 9 letech prijel

Patton a mne uz v tom veku doslo,

ze tam vubec nepatrim?

Jsem Cech, kdyz jsem od malicka

nenavidel Kmocha a polky a kdyz jsem prvne vzal kytaru, vedel jsem

jak hrat blues? Odkud to prislo?

17 Milan z Nevady Milan z Nevady | E-mail | Web | 1. července 2008 v 19:47 | Reagovat

Pocitac se rozhodl to poslat, tak

pokracuji:

Cele moje detstvi a mladi jsem

ztravil snenim o USA, o tom jak jsem v mistech, o kterych jsem

momentalne cetl a ta vytrvalost se

mi nakonec splnila. Rikaji tomu

tady "SILA PODVEDOMI".

Do Cech jsem nikdy nepatril, nikdy

se necitil doma a tak proto, ze jsem se tam omylem narodil, jsem Cech?

Angelina Jolie se hada s manzelem,

ktery chce, aby se dvojcata narodila v USA, "ALE" - kdyz by se

nahodou narodila za letu nad Gronskem, tak budou Gronove?

Nebo jestli to nestihnou a narodi se v Parizi, budou Francouzi?

I don't think so.

Ja jsem v USA dohromady uz hodne

dlouho, ale Cechum jsem se vyhybal

a kdyz nahodou doslo k nejake

konfrontaci, byl jsem pro ne prilis

zamerikanizovany, zatimco oni (1970+) meli pravidelne schuzky, kde vzpominali na "domov"(?) a

slzave zpivali "Teskne huci Niagara". Par se jich vratilo, ale uz jsou opet nazpet tady a nebo

je pomery donutily zustat - a par

jich dokonce i spachalo sebevrazdu!

Takze jsem radeji Amik! And proud

of it!

18 Der Fallschirmjaeger Der Fallschirmjaeger | 1. července 2008 v 20:01 | Reagovat

Hi Milan, Jan Benes spachal v CeskoZlodejsku sebevrajdu . Vis proc ? (fsimni si ze se neptam jako nelogicti chechi Nevis proc? bo taky nejsu chech tak jako i ty nejsi ; moje zvratky zde je pouze zdravotni vybliti se po voPICCE zpusobene toxikoLOGICKYm zbrajnwashovanim mojeho mozeCZku v CeskoZlodejsku )

19 Pane Milane Pane Milane | 1. července 2008 v 20:16 | Reagovat

Rzerabku, uz vase jmeno napovida ze urcite nejste Cech a pokud a vim tak jste se nenarodil v Cesku ale za letu nad Nevadou spolu s  velkym smyccovym hudebnim nastrojem. Jste skvely hudebnik a dlouha leta jste hral v byvalem Ceskoslovensku. Nejste rasista ani antisemita ani nemate jine poruchy osobnosti.

Vazim si vas a nic s tim nenadelate ze jste Cech. Za svuj puvod nikdo nemuze.

Kmocha neposloucham ale nic proti nemu nemam.

Budte Amik preji vam to ale prece jen co vase "SILA PODVEDOMI" nevraci vas zpet do mladych let?

20 Ondra Ondra | 1. července 2008 v 20:40 | Reagovat

Pokud se cítí někdo američanem tak mu to nezazlívám, jen netuším proč má potřebu se o svých vlasteneckých citech dělit s Čechy v češtině - Když jak řikáte pohrdavě, že někteří češi měli pravidelné schůzky, není internetová diskuze také jakýmsi setkáním? Tím že nám budete vyprávět, že nemáte s Čechy kromě původu žádné spojení atd. zní tady trochu podivně. Já jsem Čech, žiju v ČR a neměnil bych. Můj kamarád odjel v 18 do Austrálie a už je prakticky Australan a jediný spojení s Čechami jsou jeho přátelé.

21 Kuck van der Loch Kuck van der Loch | 1. července 2008 v 20:59 | Reagovat

@Fallschirmjäger

Ano, Benes spachal sebevrazdu a pred smrti poslal sms Komorousovi. Podobnou sebevrazdu spachal 1948 Jan Masaryk.

22 Der Fallschirmjaeger Der Fallschirmjaeger | 1. července 2008 v 21:05 | Reagovat

@KUCK : dekuji ze jsi zmenil jmeno ze svedskeho KUK (= curak) na KUCK. Nevim kdo je Komorous , svetli mne. Byli jeste jini navracenci co sebe voddelali ?  a co ti navracenci co se nevoddelali, ti jsou stastni a spokojeni v samoobsluhach chechskych ? mozna ze se obsluhuji sami a nikdo je ani nehoni ? pak by mohli byt spokoj i v Koj . Hoj.

23 Kuck van der Loch Kuck van der Loch | 1. července 2008 v 21:22 | Reagovat

Nedelej ze neznas Komorouse. Je to "hodny" stbak. Sef protidrogove centraly  ceske policie a udajny pritel J. Benese.

24 Der Fallschirmjaeger Der Fallschirmjaeger | 1. července 2008 v 22:02 | Reagovat

@KUCK : ja nedelam , ja nectu CeskoZlodejskej tisk, pouze tento Bigest Blogers blog (s 1 g of course). Jak jde teorie o Benesovi ? a co ti ostatni navratilci ?  povidej jsu nezdelanej medzi zdelanci

25 pierino pierino | E-mail | 1. července 2008 v 22:35 | Reagovat

Hmmm byt ci nebyt Cech...? Kdyz jsme se tam narodili, jsme asi podle mista narozeni Cesi...ale... mnozi z nas jsou zde v USA, Canade  uz vic jak 25let a ten pocit je asi nasledujici... kdyz delsi dobu zijete v civilizovane zemi, kde je nutne ctit zakony, slusnost, pravidla souziti atd. ziskate vlivem prostredi toleranci, uctu i respekt, pokud nejste vylozeni lumpove... a ted to teprve prijde. Po letech prace a sporadaneho zivota najednou jako Cech zavitate do stare vlasti a najednou zjistite, ze uz nejste Cech...ano prosim ten pocit tu najednou je... tedy ten typickej Cech dnesni doby no a s tim se neda nic delat.. "Nejsme jako oni" ten Havlovskej slogan se da pouzit i zde, jenze asi v lepsim podani a to cesstvi ktere v nas zustalo je mozna touha nebo prani, aby to v Cesku vypadalo tak jak jsme si to naivne mozna predstavovali, ze by mohlo byt... ale neni a nebude....kritika neni nenavist je to mozna pocit zklamani, protoze nekde v koutku duse jsme si rikali, ze prece nejsme tak spatny...bohuzel jsme...jenze my jsme zivotem tady prevychovani a ty dnesni Cechy vcetne mladeze nema kdo prevychovat... Jinak Rosta je buditel a jde jim na telo, kdyz se jinej k tomu nema, nekdy ostre, ale opira se vetsinou o fakta...Rosto pis dal...jsme prece Cesi, ale Nejsme jako oni. Tim zdravim Floridu, St. Petersburg a Madeira Beach from St. Catherines ON.

26 marie marie | E-mail | 1. července 2008 v 22:46 | Reagovat

Ano pan Hedvíček píše o tom - jak to skutečně je - a ne jak by to být mělo. No a to strašně vadí a protože si někdo, ale velice velice nepřeje, abychom na tato témata diskutovali - tak tady ta" kultivovaná noblese" píše to co sice nemá ani patu a hlavu, ale zcela to stačí k tomu, aby to normální diskutéry odradilo.Protože normální člověk není na jejich vulgarity zvědav..

27 Drahoš Drahoš | E-mail | 1. července 2008 v 23:27 | Reagovat

Nejseš nic jseš debil KATODO.

28 marie marie | E-mail | 2. července 2008 v 0:05 | Reagovat

Archiv časopisu RESPEKT

Respekt 18 / 2006

Krásné šibenice Marty S.

5.5.2006 16:00 – Domov – Jan Kovalík

paní učitelka, která říká, že v 50. letech vládla spravedlnost.

Povím vám, jak to bylo, milé děti. (Marta Semelová) Více

Tohle se tu nikdo neodvážil říct od Stalinovy smrti: lidé poslaní v 50. letech na šibenici a do pracovních lágrů byli potrestaní správně a právem. S odhalením přišla pár dní před prvním májem učitelka vlastivědy na pražské základní škole, kandidátka na poslankyni a šéfka pražské organizace komunistické strany Marta Semelová (46). Její výrok ale nevzbudil pozornost a zapadl bez odezvy.Co všechno může bez obav vyznávat a hlásat ten, kdo se státní licencí vychovává naše děti? A lze nějak přivolat k pořádku ty učitele, kteří bezpráví a vraždy propagují jako příklad práva a spravedlnosti?

29 marie marie | E-mail | 2. července 2008 v 0:07 | Reagovat

a tato "učitelka" učí dál a to nikoho nepohoršuje, že naše děti učí komunistka - komunizmu??

30 Jenda Jenda | 2. července 2008 v 0:48 | Reagovat

„Jsme prece Cesi, ale nejsme jako oni“ - tak nějak bych to též nazval.

Ve Švýcarsku jsem poznal mnoho typických Čechů: co kradli, co byli primitivní a mysleli si jak jsou chytří a Švýcaři blbí, bývalí komunisté etc.. Dnes si uvědomuji, že i tito lidé si na pozadí civilizované společnosti ve které žili, podvědomě uvědomovali svou zaostalost a snažili se přizpůsobit (byť jen proto aby jejich vulgarita byla méně nápadná).

Proto když se do ČR vrátím, mne kolikrát napadlo (v tramvaji či tiskových zprávách z politiky) jak rychle se stejní primitivové ve Švýcarsku civilizovali a v ČR jsou pořád stejní. Dodnes, 20 let po pádu zdi, jejich vystupování a mluva bije do očí v letadle z Curychu do Prahy.

Emigranti tuto minimální adaptaci na evropské kulturní normy zvládli během pár let. Ne kvůli tomu, že by byli jiní Češi, ale že měli možnost se orientovat za nějakým vzorem. Pochopte je proto, vy co tam žijete, že když se emigranti vrátí, ve vás vidí svou vlastní karikaturu. To co se v sobě snažili potlačit tu najednou před nimi stojí v celé té své plebejské vitalitě.

Myslím, že americký emigrant cítí podobně.

31 vonpetrinerhehe vonpetrinerhehe | E-mail | 2. července 2008 v 1:50 | Reagovat

@  Jenda:

velmi  dobre  vystizeno, i  napsano.

Dekuji.

32 Ondra Ondra | 2. července 2008 v 2:00 | Reagovat

Teď to už trochu chápu, děkuju za vysvětlení...a opravdu žádná změna k lepšímu? :(

33 pierino pierino | E-mail | 2. července 2008 v 3:02 | Reagovat

Jenda: Jasne! Tak nejak to je. Ja osobne kdyz slysim v cizine cestinu,tak se radeji klidim...zazil jsem na Floride skupinu mladych Cechu, pracujicich nacerno, kteri jezdili bez insurance v autech z vrakovist a i kradli licence plate z traileru aby zmatli policajty, fakt chatra...o drogach nemluve...

34 Milan z Nevady Milan z Nevady | E-mail | 2. července 2008 v 4:52 | Reagovat

Dekuji za moc hezky popis meho

stvoreni. Jsem velmi polichocen a

vazim si kazdeho Vaseho slova.

Narodit se s basou nad Nevadou je

nadherny popis situace. Poeticky!

(Nebo v base v Nevade?)

Pouze k tomu konci: SILA PODVEDOMI

mne sice vraci do mladych let, ale je to vse spojeno s koncem valky a s americkym osvobozeni, prvni

zvykackou, pomerancem, prvni czekuladou, Camelkou atd. (Z te

cigarety mi bylo blbe.)

Mel jsem ale i za valky hezke mladi, tata byl chudy ucitel plny ambici - moc jsme toho nikdy nemeli, ale LASKA byla vzdy na rozdavani.

Ani nevim, jak za to vsecko vdecit.

rickym osvobozenim.

35 Milan z Nevady Milan z Nevady | E-mail | 2. července 2008 v 4:55 | Reagovat

Ta posledni 2 slova tam jsou omylem.

Sorry!

Ale tady vidite:-rickym osvobozenim

je ukazka sily podvedomi! Nak se toho nemuzu a nechci zbavit.

36 Vlastik Vlastik | E-mail | 2. července 2008 v 5:03 | Reagovat

V Cesku jsem zil svych prvnich 25 let. Dnes uz ziji v USA dele nez v Cesku.Jsem tedy vice Cech a nebo American? Samozrejme, ze American. A to jsem si konecne uvedomil v loni pri moji posledni navsteve v Cesku. Uz tam nepatrim. Uz se tam necitim jako doma. Mam tam jeste rodinu a par pratel ke kterym rad zajedu, ale to je asi tak vse. Ta ceska zavist, to jejich komunisticke hajzlostvi je mi dnes cizi. Po 50 letech bolsevismu je to v jejich zilach a vezme to generace nez se to spravi. Jestli vubec.

God bless America and have mercy on Czechs.

37 slip in logic slip in logic | 2. července 2008 v 6:50 | Reagovat

Jakkoli si rad prectu Hedvickovy clanky, skoro pokazde tam narazim na nejaky problem s logikou, coz me mrzi. Zde konkretne mi chybi souvislost mezi temi americany, kteri Tomase Vanka brali stopem a Vankovym tvrzenim, ze on nevidel nikde tolik hloupych lidi jako v Americe. Chybi mi tu to spojeni "vzal me stopem, tudiz je to hlupak", ktere nam pan Hedvicek podsouva. Ja naopak mam z Vankova popisu dojem, ze se jedna o dve ruzne veci, ne nezbytne souvisejici.

Jinak co se tyce Cechu, tam samozrejme souhlasi to, ze oni si vetsinou mysli, ze jsou nejchytrejsi na svete. Jenze ono je v cestine jeste jedno slovo, ktere tu jejich "chytrost" vystihuje mnohem lepe: VYCHYTRALOST. A to jsou prosim dve docela odlisne veci, byt jazykove pribuzne.

Pokud se tyce do jiste miry omezeneho svetoveho rozhledu americanu, neni T.Vanek rozhodne ani prvni ani posledni, kdo si toho vsiml. A take to rozhodne neni jen vysadou americanu; podobnym problemem strada mnoho vetsich a velkych narodu.

38 Katoda Katoda | 2. července 2008 v 7:43 | Reagovat

Katoda Drahošovi(27) No tos mi to dal! Asi se půjdu oběsit! Tady přátelé, máte typický příklad, jak Čech "argumentuje". Ten druhý je prostě debil. Nic nezdůvodňuju, nic nedokládám, protože to co si myslím JÁ má obecnou platnost Božího slova. Jaká živná půda pro různé -ismy. JÁ si myslím, že schvalování atentátu na zastupujícího říšského protektora je zločin a už běžím na Gestapo. JÁ si myslím, že Horáková patří na šibenici, tak tam půjde. JÁ si myslím, že Katoda je debil, tak je debil. Děkuji Ti Drahoši za další potvrzení méněcennosti většiny české populace!

39 Katoda Katoda | 2. července 2008 v 8:01 | Reagovat

To "Slip in Logic" (37)

Problém je především v tom, že právě onu "vychytralost" (a existují mnohem méně zdvořilé výrazy pro totéž) považuje většina Čechů za "inteligenci". To jste to vážně nepochopil?

40 Sysel Sysel | 2. července 2008 v 8:50 | Reagovat

Pane Katodo, to Vás na D-Fensovi už nechtějí, že si chodíte svou zapšklou slinu plivnout sem?

41 jony jony | 2. července 2008 v 9:08 | Reagovat

Vypravela nam jedna slecna, ktera pracovala ""na cerno""v jakemsi Super Marketu v Chicagu na nocnich smenach Uklid jak si prisla na neuveritelne obleceni a mela to vse gratis!jeji vychytralost spocivala v tom, ze kdyz vyvazela odpadky a smeti ve voziku tak pod ten odpad si davala ruzne obleceni a jine veci, mela tam kdesi zaparkovane auto a nebyl to pro ni uz zadny problem ty veci premistit , muj kolega ji na torekl no to by mne nenapadlo! takova Vychcanost, ona na to, néééé jo?! hm delali to tam vsichni tak co.

42 Karel Dvorak Karel Dvorak | E-mail | 2. července 2008 v 11:36 | Reagovat

Zdravim.V cizine jsem nekolikrat hral s kapelou ,v  nemecku a holandsku..vsiml jsem¨si ,ze tolik ukricenych arogantnich hysterek jako u nas  tam neni.tyto hysterky dnes bohuzel vychovavaj ve skolach a skolkach nase deti.

43 Vcelka Maja Vcelka Maja | 2. července 2008 v 11:40 | Reagovat

Je to bohuzel tak, ze vzdelani jde tady od desiti k peti. Student stredni lesnicke skoly nepozna u maturity sykorku konadru, latinske nazvy po nem radeji nechtejte. U maturity na otazku v literature o narodnim obrozeni odpovi, ze velky vyznam melo Osvobozene divadlo s Voskovcem a Slitrem....Pouze konzum a bezducha zabava v televizi. Nejvice me ale zklamalo, ze kdyz k nam prijizdeji navstevnici z Nemecka ci Nizozemi, zacinaji velice rychle prebirat mistni zvyky. Nemci vysypavaji odpadky za hranicemi, nizozemsti obchodnici na oko zakladaji firmy aby mohli skupovat nemovitosti a pri jednani pouzivaji stejne nefer prostredky jako mistni tzv. podnikatelske elity. Proste bida a humus. A co ted s tim?? Vyplakat se na webu jako ve spovednici a jit si plnit sve povinnosti dle nejlepsiho svedomi a doufat, ze se snad nekdy neco zmeni....

44 Katoda Katoda | 2. července 2008 v 11:49 | Reagovat

Milý Sysle (40), budu psát kdy chci a kam chci, jasný? Mimochodem, kde já už jsem tyhle obraty o jedovaté slině a podobně četl? Aha, už vím! Bylo to v  Rudém Právu, pravda?!

45 SpaceDefender SpaceDefender | 2. července 2008 v 18:32 | Reagovat

patreji za vostnaCZ a zB52ovat kobercove

46 hehehe - jak probíhá redukce u Katody ???? hehehe - jak probíhá redukce u Katody ???? | 2. července 2008 v 20:26 | Reagovat

Katoda

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie

Skočit na: Navigace, Hledání

Tento článek pojednává o elektrodě či elektrotechnické součástce. O hutnickém výrobku získaném elektrolýzou pojednává článek katoda (hutnictví).

V elektrochemii se pojmem katoda označuje elektroda, na které probíhá redukce. V případě vložení vnějšího napětí na elektrody (při elektrolýze) má katoda záporný náboj, u elektrického článku kladný náboj.

V elektronice je možné se s tímto názvem setkat u součástek, jako jsou dioda, elektronka nebo tyristor, kde katoda obvykle představuje elektrodu se záporným napětím. V případě polovodičové diody je katoda polovodič typu N a v propustném směru je připojena k zápornému napětí.

Opakem katody je anoda.

Tento článek o elektronice je příliš stručný nebo neobsahuje důležité informace.

Pomozte Wikipedii tím, že jej vhodně rozšíříte.

47 SpaceDefender SpaceDefender | 2. července 2008 v 20:39 | Reagovat

Anoda je odvoceno z ceskoruskeho Ano = da

48 pierino pierino | E-mail | 2. července 2008 v 20:51 | Reagovat

to:"slip in logic" nebud tak krecovitej, Rosta je taky trochu bavic, ale mysli to jinak citelne, dokazes pochopit i trochu ironie...? Pak porozumiiiis...

49 SpaceDefender SpaceDefender | 2. července 2008 v 21:18 | Reagovat

reco to read HONZA MALINA at

www.users.qwest.net/~honza/

50 marie marie | E-mail | 3. července 2008 v 1:11 | Reagovat

My jsme tak Chytří, že už ani chytřejší být nemůžeme.. MŽP povolilo, přes tu naši špinavou zemi, které má dost vlastních odpadků a svého "bordelu", ještě tohle :

"Ekonomika.iHNed.cz  2. 7. 2008

Ekonom: Italské odpadky tranzitují přes ČR

Bursíkovo ministerstvo povolilo transport odpadků z Itálie do Polska přes naše území. Vezou je kamiony.

Přes území České republiky putují kamiony s nákladem italského odpadu. Souhlas k tomu dalo Ministerstvo životního prostředí?

51 marie marie | E-mail | 3. července 2008 v 1:26 | Reagovat

jsme naprosto úžasní, namísto zeleně, která je třeba aby lidi mohli vůbec existovat se staví mrakodrapy a zeleň se likviduje a to okamžitě, jakmile travička "vystrčí hlavičku" tak se na jejím místě a to neprodleně postaví mrakodrap a to proto abychom byli světoví - a to přesto že jsou ty mrakodrapy z větší části prázdné, staví se další a další, a staví se nejen mrakodrapy které ničemu neslouží, staví se tady garáže, které jsou z větší části prázdné a lidi parkují v ulicích, které ještě nejsou zpoplatněny, proč ty nesmyslnosti nikdo nevidí? namístě zeleně rovněž a to stále a stále vyrůstají nové SUPER-HYPER OBCHODY, proč ? kdo potřebuje tolik obchodů, stačí se jimi projít a některé ty obří obchody jsou poloprázdné, proč se likvidují zelené plochy a staví se tam ohyzdné a obrovské prodejní haly ? komu to přináší užitek ?

52 Re: pierino(48) Re: pierino(48) | 3. července 2008 v 8:24 | Reagovat

vtip, ktery logicky selhava, je jako dum na hlinenych zakladech. Jak to Rosta myslel je mi jasne a vzdy bylo, ale mrzi me, ze to nepodal lepe, to je vse.

53 Ondra Ondra | 3. července 2008 v 11:22 | Reagovat

On to především napsal Katoda. Řekl bych že docela trefně, taky sem na pár takových lidí narazil. U nás v Čechách řikáme, že jsou "vychcaný". Jak něco nebo někoho "přechcat" znamená podvést. Nejsem si jistej jestli to ještě před revolucí bylo používaný slovo.

54 pierino pierino | E-mail | 3. července 2008 v 14:47 | Reagovat

Space Defender: A Katoda=Kak to da eto ocen parusky..da da da... a tady prsi, porostou houby a komari zerou...

55 tzmp tzmp | 3. července 2008 v 14:52 | Reagovat

Ti ostatní na sousoší sv. Václava jsou sv. Prokop, sv. Vojtěch, sv Ludmila a sv. Anežka. A neříká se "aby jsi", ale "abys".

Nejsou tu všichni tak pitomí, jak si myslíte a tvrdíte, i když máte v mnohém pravdu.

56 Lukas D. Lukas D. | 3. července 2008 v 18:53 | Reagovat

Jasně. Češi jsou nejlepší na světě. I když... mí předkové jsou rakušané a vážím si toho, že nemusím zapadat mezi ty voly, co si o sobě myslí, že jsou nejchytřejší na světě. No jen si to vemte, kam to dotáhli Američané za 250 let a kam to dotáhli Češi za 1000 let. A také jak se mnou zde někteří Češi zacházejí, za to by v USA už dávno seděli za mřížemi. Tam se se zlodějíčky, vrahy a úchyly příliš neštvou. Ještě k těm otázkám: Proč by měl Američan vědět, jaké je hlavní město ČR, když Čech neví hlavní města všech 50 amerických států. No schválně zkuste se zeptat nějakého Čecháčka na to, jaké je hlavní město státu CA nebo, kdo je guvernérem státu CA. Hlavně, že Czesky Ya!!Neck ví, kdo je prezidentem USA a podle toho, jaký je on, tak nutně odsuzuje všechny ostatní Američany. Já nevím, jak vy, ale já jsem za celý život poznal hodně Čehů, ale nikdy jsem nenašel někoho, kdo by se ke mně choval slušně. Za to jsem poznal jen malý zlomek Američanů, kteří mi dost pomohli.

57 pierino pierino | E-mail | 3. července 2008 v 20:55 | Reagovat

Lukas D.. No v Cesku jsou i slusny lidi...docela slusne kradou...kdyz jsem v r. 1972 byl vyhozenej od letectva tak jsem zacal novou karieru u Pozemnich staveb, jako kopac. Pan ppl. Krejca byvaly velitel letiste v Bechyni po vyhozeni pracoval na bagru. Ja mel svoje "sidla" krumpac a lopatu on bagr kubicak a duveru lidu, bloky na naftu. Jednou prisel do prace skrinka vypacena a bloky fuc, vyfasoval novy a povida, ty se mas tobe neni co ukrast. Asi za tyden jsem kopal chranicky pro kabely a po sichte nechal lopatu v roure, rano byla pryc...i tu mi tam ukradli a tak mi nezbyvalo nez zradne emigrovat... a ted pry je to horsi...

58 Katoda pro "tzmp" (55) Katoda pro "tzmp" (55) | 4. července 2008 v 7:31 | Reagovat

Vážený pane/paní,

přesně takovou reakci jako ta Vaše jsem očekával. Tedy to, že mne někdo bude ohromovat svou znalostí jmen dotyčných čtyř  zemských  patronů na pomníku. Nepochybuji o tom, že Vy osobně to víte. Ze statistického hlediska a tedy toho, že drtivá většina Čechů o tom nemá ani páru, to ovšem vůbec nic neznamená.

P.S. Děkuji za jízlivé připomenutí, že se píše "abys" namísto uvedeného "aby jsi". Chybička tkví v tom, že se(jak je v článku výslovně uvedeno)jedná o doslovný citát z levičácko- protiamerického "Trodasova diskusního fóra". Přesně tedy od dvojtečky po poznámku "Konec citátu". Jízlivosti prosím směřujte příště správným směrem.

59 Lukas D. Lukas D. | 4. července 2008 v 18:16 | Reagovat

Paradox je, že nebýt vynálezců internetu (Američanů), nemohla by dnes většina lidí, která tak nesnáší Spojené Státy, mít se kde vyfňukat se svým opovržením vůči USA. A také vám přeji příjemně strávený Den Nezávislosti.

60 Kuck van der Loch Kuck van der Loch | 4. července 2008 v 22:40 | Reagovat

@Lukas

Jsem cech a vim to. Sacramento a  tvuj Volksgenosse Schwarzenegger.

61 Antitrodas Antitrodas | 7. července 2008 v 10:15 | Reagovat

Vážení, přikládám další doklad "vysoké intelektuální úrovně" mnoha Čechů. Jedná se o "diskusní příspěvek" jednoho čtenáře pod článkem "God bless USA" na blogu Miroslava Váslavka. Tedy čtěte a kochejte se gramatickým, syntaktickým a logickým bohatstvím průměrného českého mozku:

No to je takový blábol, (Barni, mail, 06.07.2008 13:34 ) nevhodný příspěvek? | vlákno | reagovat

že si dám od čtení blogů zase nějakou pauzu. Všichni jsme si rovni a další hovadiny se mi čtou k dnešní realitě velmi špatně. A pokud je USA tak demokratické, tak proč jsou američané největší figurky to se nebudu zmiňovat o jejich nátuře. Pane pisateli dejte si radši pauzu....."

Konec citátu! Síla, že jo?

62 Standa Standa | 8. července 2008 v 13:16 | Reagovat

"Nejhorsi je srazka s blbcem", jak kdysi rekl muj oblibeny herec.

"At je ten blbec American, Cech, Nemec, Ind nebo Japonec", dodal bych ja.

Proto mi prisel vyse uvedeny clanek pana Katody celkem usmevny, jelikoz porovnavat uroven Cechu zrovna podle radoby-komika Novotneho je jaksi mimo, protoze blbejsi show/protagonista asi v cesku neexistuje.

Podobne mimo je i dalsi prirovnani s TV show ve ktere je ukazovana neznalost odpovedi na nekdy az absurdne jednoduche otazky. Nemylim-li se jde o show "Nikdo neni dokonaly" a temer identicke show lze najit ve vetsine zapadnich zemi (vcetne USA) a ve vsech se stejnym efektem ukazujicim neprilisnou inteligenci/vedomosti obcanu te ktere konkretni zeme. A ze byl tento program zrusen na zaklade cituji: "...tisíce rozzuřených dopisů spílajících dotyčné redakci, že si dělá legraci z normálních lidí" je nesmysl na entou, protoze tato show mela hned nekolik pokracovani a repriz.

Rceni "Kdo nekrade, okrada rodinu." se rikalo mozna tak za komunismu, ja jsem ho jeste neslysel.

Abych to trochu shrnul, tak dle meho nazoru nikdo nema patent na rozum, blbci a podvodnici jsou (bohuzel) vsude, stejne tak (nastesti) lidi inteligentni a poctivi.

Standa

63 Standa Standa | 8. července 2008 v 13:48 | Reagovat

jinak po precteni komentaru k teto diskuzi mi pripada, jako by si sem jen kazdy prisel plivnout na Cesko, no v podstate na cokoliv co je ceske...

...proto mi to neda, abych na nektere z komentaru nereagoval:

(43)Vcelka Maja: a jakoupak znamku ten student dostal u te maturity? ja bych rekl, ze s velmi vysokou pravdepodobnosti u te maturity neuspel... argument, ze se zapadni navstevnici prijizdeji "ucit jak podvadet" mi prijde take dosti zcestny... nechcete mi doufam tvrdit, ze predtim byli poctivi a az po navsteve Ceska se z nich znicehonic stali podvodnici a zlodeji?

(56)Lukas S: porovnavat kam to dotahli americane za 250 let a kam cesi za 1000 je taky pekna hloupost... tak mi prosim Vas povezte okudpak vlastne ti puvodni "americane" pripluli? ze by snad (krom jineho) i z Ceskoslovenska (respektive Rakouska-Uherska)? ze by to nebyli ti, kteri meli dostatek odvahy a sikovnosti, aby dokazali vybudovat novy domov/stat daleko od sve puvodni vlasti? a kolikpak svetovych valek se prehnalo prez uzemi USA? ...mohl bych takto pokracovat do aleluja...

jen jeste dodam ze ja znam hodne Cechu kteri se ke mne chovali vzdy slusne a korektne, jen opravdu maly zlomek spatne. Abych byl fer tak musim take priznat ze s americany mam zatim jen pozitivni zkusenosti, nicmene nepotkal jsem jich tolik.

(57)pierino: hodnotit soucasne Cesko na zaklade vasi zkusenosti z Ceskoslovenska z roku 1972 coz je 36 (!) let v minulosti? to snad ani nemuzete myslet vazne...

Standa

64 Lukas D Lukas D | 8. července 2008 v 19:06 | Reagovat

Rossi, smaž toho Stanislava Brkoslava, vždyť ani neví, jak se píše mé jméno a vykládá blbosti.

65 Lukas D Lukas D | 8. července 2008 v 19:09 | Reagovat

A mimochodem Stanislave Brkoslave, jemi jasné, že ti původní Američané připluli z Evropy, ale to jen z důvodu, že je lidé v Evropě pronásledovali za jejich vyznání, protože je Evropa až do dnes naplněná netolerantními lidmi. Od fašistů a antisemitistů počínaje, proletáři a komunisty konče.

66 Standa Standa | 8. července 2008 v 22:41 | Reagovat

(64)Lukas D: Aha takze na zaklade toho ze se mi bohuzel podarilo se upsat a splesti se o jednu klavesu ve Vasi prezdivce, za coz se mimochodem omlouvam, uz by jste me prispevky chtel bezpodminecne mazat? Opravdu zajimavy pristup... a jake ze to dle Vaseho nazoru vykladam blbosti? Rad se poucim a poslechnu si (ci prectu) nejake Vase konkretni a padne argumenty...

(65)Lukas D: hmm... takze uz to neni jen Cesko, ale cela Evropa, ktera je ta spatna, nejhorsi, netolerantni, fasisticka, antisemitisticka, komunisticka.... opravdu inteligentni a zajimavy nazor... :oP

67 tckv tckv | E-mail | 9. července 2008 v 16:26 | Reagovat

Možná Stando, že příspěvky, které se neshodují s požadovaným standardem se sem ani nedostanou.

Aspoň dle příspěvku(LUKAS D.)to tak vypadá.

Tvůj názor Stando pro mne rozhodně blbost není a určitě stojí za zamyšlení. Dík.

68 Jozin Jozin | E-mail | 31. července 2008 v 9:42 | Reagovat

Nemam nic proti Rostovi, jenomze je treba si zamest i pred vlastnim prahem! Je dobre, ze poukazuje na negativni veci v nasi spolecnosti( neziju v CR)ja to delam take... Akorat by si ctenazi glogu meli presist take fakty "z druhe strany" kolebky "demokracie"...

Lidská práva v éře rozvinuté institucionalizace

Written by Amalia Zamora   Monday, 03 March 2008

Představitelé indiánských kmenů Lakota, což je pravé jméno Siouxů, jednostranně vypověděli těsně před vánoci minulého roku s okamžitou platností a nevratně smlouvy svých předků uzavřených v letech 1851 a 1868 ve Fort Laramie Wyoming se Spojenými státy, které podle názorů indiánů nebyly nikdy dodrženy. Představitel indiánů, Russell Means, mimo jiné herec, který vystupoval ve filmu Poslední Mohykán, označil tento den za „historický pro veškerý lakotský lid“ a dodal, že „koloniální choutky USA skončily“. „Nejsme již obyvatelé Spojených států amerických,“ prohlásil tentýž na tiskové konferenci ve Washingtonu. Nová, Lakotská republika vydává své pasy a vodičské průkazy všem obyvatelům území, kteří se vzdají americké příslušnosti. Občané nového státu také nebudou platit daně - tedy pokud nezůstanou Severoameričany.

Nová republika se rozkládá na území bývalých států Nebraska, Wyoming, Montana a na severu a jihu Dakoty, tedy nikterak zanedbatelná oblast.

O své uznání bojují Lakotové již od roku 1973 a nejznámějším výsledkem je asi zatím odsouzení a uvěznění Leonarda Peltiera, jednoho z vůdců lakotského povstání roku 1973, za domnělou vraždu agentů FBI.

Faktem je, že Lakotové nikdy svá území neprodali ani se jich jinak nevzdali, ale byli o ně připraveny byrokratickými, a podle jejich mínění protiprávními, zásahy. Navíc smlouvy uzavřené se Spojenými státy, bylo jich 33, nebyly, dle tvrzení Lakotů, nikdy dodržovány a plněny. Bylo by asi zbytečné opakovat, že Lakotové jsou dnes zcela marginalizováni, zbaveni možnosti své původní existence a bez možnosti začlenění do dnešní reality, dožívají se průměrně 44 let, mají jednu z nejvyšších dětských úmrtností a další smutné primáty, jejich jazyk je na hranici zapomnění - prostě neliší se příliš od jiných skupin původních obyvatel v celé Americe. Jejich dějiny v moderní době byly monotónní: po každé válce přišlo jednání, každé ujednání bylo porušeno, po porušení přišel protest a po protestu masakr. Po masakru válka, která skončila ujednáním...

Poslední dva masakry, v roce 1890 a v roce 1973, proběhly na stejném místě, Wounded Knee.

Dnes žije, dá-li se to tak nazvat, asi 160 000 Siouxů.

Výpověď smlouvy s USA a vyhlášení nezávislosti a vlastního státu se opírá o článek 6 ústavy USA (hovoří o temporální a lokální nadřazenosti ústavy), o smlouvy Vídeňské konvence, které vešly v platnost roku 1980, a také o nezávaznou deklaraci Organizace spojených národů o právech indiánů resp. o právech původních obyvatel, která byla přijata minulý rok (Spojené státy ovšem hlasovaly proti a vyjádřili zklamání, že přijatý text požaduje pro domorodce právo na sebeurčení, právo na půdu a na naleziště nalézající se na ní).

Podle některých zdrojů uvažuje Rusko o uznání Lakoty jako odpověď na případné uznání nezávislosti Kosova. Potomci Sedícího býka a Bláznivého koně jednají dále o uznání s ambasádami Jihoafrické republiky, Venezuely, Bolívie a Chile.

Jenže - zdá se, že vláda Spojených států bude mít v tomto případě jednoduchou odpověď, pokud vůbec nějakou: mistr Means nepředstavuje nijakého, a už vůbec ne demokraticky zvoleného, zástupce kmene Lakotů. Ostatně, kdo jsou to ti Lakotové? Siouxové, jak je známe z filmů Poslední Mohykán a o Buffalu Billovi?

Akce Lakotů není v poslední době ojedinělou. Hnutí za emancipaci indiánů pod názvem „Ejercito Zapatista de Liberacion Nacionál“ (Zapatistická armáda národního osvobození) probíhá již nějakou dobu také v Mexiku (zprávy o něm se dostanou k evropskému čtenáři především prostřednictvím esejů autora, který si nechá říkat subkomandant Markos) i jinde. Tato hnutí ukazují jistou inkompatibilitu života indiánů se zastupitelskou demokracií: indián není institucionalizovatelný z hlediska národních států a jako takovému mu nemohou žádná práva být přiznána (kupříkladu často nemá trvalé bydliště).

Stát se chová v celé Americe k indiánům příkladně: jakmile je objevena nějaká neznámá indiánská vesnice, je jako první, ve jménu komunikace s okolním světem, vybudována silnice, která slouží k zásobování Coca-colou a lupínky. Následně přijedou studenti universit poučovat indiány o antikoncepci a hygieně. Ještě než dosud zdraví indiáni počnou podléhat nemocem, stanou se oběťmi vzdělávání, které je vyžene do měst a učiní z nich nezaměstnané. Teprve nyní se stávají plnoprávnými občany s volebním právem a ti šťastnější z nich se mohou ucházet o práci kopáčů při výstavbě rekreačních či těžebních komplexů na místě svého původního bydliště.

Jakkoliv může zpráva vyvolávat dojem silvestrovské perličky ukazuje na problém, který je i evropskými politiky a médii pečlivě utajován: současný pojem lidských práv je v globalizovaném světě naprosto nedostatečný, neboť je založen na instituci národního státu. „V systému národních států takzvaná svatá a nezadatelná práva člověka se ukazují jako zcela neúčinná a neupotřebitelná v okamžiku, kdy je není možno použít jako práva občanů nějakého státu.“ (Giorgio Agamben)

Jeste par faktu:

Zákon z roku 1875 o udělení občanských práv černošskému obyvatelstvu a o jeho zrovnoprávnění byl zrušen roku 1883 jako odporující ústavě USA.

Malé a neúrodné rezervace, do kterých byl zbytek Indiánů nahnán, vedly k rychlému vymírání někdy celých kmenů a k roku 1880 zbylo v USA necelých 200 000 Indiánů. Pokusy úřadů o násilnou proměnu kmenů v usedlé zemědělce neměly úspěch. Indiáni neměli koně, dostatek osiva ani nářadí, takže násilná asimilace vedla jen ke zbídačení tohoto obyvatelstva.

Roku 1901 dostalo pět kmenů Oklahomy státní občanství, občanská práva všech Indiánů uznal Kongres USA v roce 1924, ale jejich sociální postavení se začalo zlepšovat až ve 30. letech za prezidentství Franklina D. Roosevelta.

V roce 1957 byl schválen nový zákon o občanských právech, týkající se barevného obyvatelstva. Tento zákon, který měl zajistit černému obyvatelstvu (ne indiánum) zejména právo účastnit se voleb, schválil Senát 72 proti 18 hlasům.

Wyoming jako 44. stát Unie vznikl v roce 1890. Díky tomu, že byl prvním územím, na kterém již v roce 1869 získaly volební právo i ženy, je přezdíván "Státem rovnosti" (Equality state). V době "zrovnoprávnění" mužů a žen ve Wyomingu byl však stav populace šest mužů na jednu ženu, takže toho ženy zase tak moc neovlivnily...

69 Katoda Katoda | 27. ledna 2009 v 11:19 | Reagovat

Katoda: to tzmp (55)

Děkuji za opravu gramatiky. Vloudila se  chybička. Nikoliv však na mé, ale na vaší straně. Ona chybná gramatická formulace je obsažena v pasáži, která je, cituji: "....Citát ze super-levičáckého a programově anti-amerického "Trodasova diskusního fóra" ...". Dříve, než se pokusíte na základě prkotin někoho, nebo něco znevažovat, doporučuji si znevažované alespoň pozorně přečíst. V opačném případě jen hlavní myšlenku článku (všeobecnou českou blbost) potvrdíte.

70 Sůva Sůva | Web | 16. února 2009 v 12:50 | Reagovat

hmm, zajimavé. Otázka názoru, pohledu a zkušenosti, nemyslíte?

71 Fery Fery | 7. října 2009 v 12:10 | Reagovat
72 Eduard Nud Eduard Nud | 26. července 2010 v 7:48 | Reagovat

Washington DC je hlavní město USA a leží na východním pobřeží. USA. Washington stát je jeden z padesáti států USA a leží na severozápadním okraji. Úplně vlevo nahoře. Na západě se rozprostírá Tichý oceán, na severu Canada. Město Washington leží ve státě Virginie. Hlavní město Astrálie je Sydney a nalézá se ve státě nebo spíš v oblasti Nový Jižní Wales. To proto, že USA i Austrálie mají společný původ, bílé obyvatelstvo sem přišlo z Anglie a zde si osadníci dávali jména ze své staré vlastni a většinou přidali na začátek slovo New, nový. Eiffelovu věž bych ve Vídni rozhodně nehledal, protože tam není. Jenomže já se svými orientačními schopnostmi zabloudit i ve svém rodném městě bych ji nenašel ani v Paříži. No? Jak jsem obstál ve vaší soutěži? Postoupil jsem na další stupeň kurníku bez ztráty §?

73 jkorcakova jkorcakova | E-mail | 21. září 2010 v 18:54 | Reagovat

[72]:Není hlavním městem Austrálie Canberra? Víte, já ČeskoZlodějka pracuji v mezinárodním hotelu, v kontaktu jsem s lidmi z celého světa, to jest především s cizinci a jak ti kradou a co všechno jsou oni schopni ukrást! Neuvěřitelné! To samozřejmě neomlouvá Čechy! KokokoDák Momentálně jsem blond.

74 Alexandra Alexandra | 3. září 2015 v 7:17 | Reagovat

Z me zkusenosti vim, ze ne Cecho-americane napadaji Cechy ale naopak. Beda mi, kdyz mam nekde nazor a nekdo zjisti ze ziji v USA! Tak nazor na Cesko mit nesmim, ale Cesi na Ameriku maji "patent"!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama