Ceska kultura v hlubinach zumpy ...

17. listopadu 2008 v 16:06 | Ross Hedvicek
Nepripravenost ceskeho naroda na alespon castecnou svobodu projevu a vliv cizich kultur se projevuje dnes a denne upadkem vseho ceskeho kulturniho. Nic puvodniho nejsou schopni sami vymyslet a tak kopiruji a plagiarizuji ten nejhorsi odpad z celeho sveta. Nakupuji beckove a ceckove americke filmy (protoze jsou lacine) a krmi tim ceskeho divaka - neni divu, ze si potom prumerny cesky hloupy Honza mysli, ze "americke filmy jsou spatne". Ano, zadne jine, nez spatne mu nebyly predlozeny! Z muziky zase ceska mladez nadsene prijala RAP, v Cesky znamy coby "Hip-hop" a na stejnou muziku sklada ty nejprimitivnejsi texty.

Pamatuji si (matne) z davne minulosti, ze pisnicky Hany Hegerove byly prijemne a definitivne byly povazovany za kulturu. Ovsem ted Hana Hegerova zpiva HIP-HOP - poslechnete si to zde http://www.youtube.com/watch?v=TB4BKRFKilY

Sice to nikdy nebylo moje oblibene - ale pred ctyriceti lety se i ten bozsky Kaja Gott dal poslouchat - ovsem ted se dal dohromady s jakymsi teroristicky vypadajicim nemeckym rapperem a zpiva Forever Young http://www.youtube.com/watch?v=M693kAyzeIU Kam to vsechno speje? Svet se riti do riti!

Ale abych nad ceskou kulturou uplne nelamal hul - prikladam dva zajimave priklady. Porad tvrdim (a nikdo mi nedokazal opak), ze komunista nedokaze vytvorit umeni - ovsem vypada to, ze se to nevztahuje na spolupracovniky StB :-) Rad bych zde oficialne uvedl, ze Nohavicu za jeho podepsani spoluprace s StB nijak neodsuzuji - byla to jeho volba zustat v Cesku, pak nemohl jinak. Vsichni, kdo v Cesku zustali, byli svym zpusobem spolupracovniky StB - s podpisem nebo bez podpisu. A pak vznikaji ty paradoxy, ze jedine, co se z Ceska da nazvat kulturou, bylo vytvoreno spolupracovnikem StB.

Poslechnete si starou pisnicku od Jarka Nohavici - "Pane prezidente" - http://www.youtube.com/watch?v=2iih3c504tw a nepolitickou pisen Stary muz - http://www.youtube.com/watch?v=TYJOXGJM41I

A zarecitujte si basnicku:

Viktor Dyk: Pisen vesnickeho sprymare (1911)

Kupredu jdeme je-li vhodna chvile,
vhodna-li chvile jdeme zase zpet;
pri kteremkoli tak nas vidim dile:
ne zli, ne dobri - tak neco uprostred.

Vabeni vecne vsim, co pro nas cizi,
sumarit jdeme v chladny pro nas svet;
uprostred cesty tato nahle mizi,
ne svi, ne cizi - tak neco uprostred.

Zvedneme ruku, opet zas klesne,
dnes ohen v nas a zitra zase led.
Hrozi se dne a zitra sotva hlesne,
zivi ne, ne mrtvi - tak neco uprostred.

------

Dyk to vedel uz pred sto lety, pred Masarykem, nacismem i komunismem - je to u Cechu geneticke, vsichni jste vesnicti sprymari...


Rosta (stary muz)

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Eduard Vacek Eduard Vacek | E-mail | 17. listopadu 2008 v 16:23 | Reagovat

"Vsichni, kdo v Cesku zustali, byli svym zpusobem spolupracovniky StB - s podpisem nebo bez podpisu". Tak s tím pane Hedvičku hluboce nesouhlasím. To, že byla v ČSR menšina nezkomunizovaných a nespolupracujících je pravda. Ale ta menšina má právo na čest, která je asi to jediné co jim zbylo. Tak jim ji prosím neupírejte.

2 Ross Hedvicek Ross Hedvicek | E-mail | 17. listopadu 2008 v 16:26 | Reagovat

Pane Vacku, cest a slava vyjimkam, potvrzujicim pravidlo.

3 Jaromir Masa Jaromir Masa | E-mail | Web | 17. listopadu 2008 v 17:05 | Reagovat

Ano, Dyk je taky muj favorit,i kdyz tezko ho ziskat. Ani nevim, zda se mu nekdo postaral o "sebrane spisy" ... mam jeho sebrané politicke clanky, ale nikoliv basne.

S StB jsem nespolupracoval, ale mohu dodat seznam svých osobních fízlů, jmenovitě, z dnešní perspektivy je pozorovat je vlastně sranda. Jinak slovo "čest" se už ani nenalezne ve slovníku, jedině ve spojení "Čest práci!", možná, že právě kvůli tomu nikdo nechce pracovat. Mělo by se to modernizovat na "Čest krádeži!".

4 shMoula shMoula | E-mail | Web | 17. listopadu 2008 v 17:20 | Reagovat

lol, toz to znelo dobre :-)

ja bych jen dodal, ze rap pochazi z ameriky a uz tenkrat tam ti vasi cerni hosi kriceli o kokainu atd. tady je to jen takovej neskodnej cajicek pro "par pubertaku", taky jsem to zral pred par lety, nez zacala dalsi vlna hypu okolo, ale tenkrat to bylo o necem, ted je to uplne o hovne.

co se tyka beckovych filmu, nevidel bych to tak cerne - edice vychazivsi u casopisu a novin obcas obsahuji i kvalitni kousky za konecne normalni ceny, jake jsou normalni na zapade. a kdyz tak nad tim premyslim, tak mezi mymi znamymi se vyskytuje pomerne malo jedincu, kteri se zivi brakem. mozna by, rossi, stalo za zvazeni prestat se pohybovat ve vodach bulvaru a diskuznich for spolcenych okolo idnes, bravo-girl a podobnych vylivarnach luzy a poohlidnout se nekde jinde...

5 Eda Seibert Eda Seibert | E-mail | 17. listopadu 2008 v 17:32 | Reagovat

Taky jako jmenovec nahoře se cejtím zasažený - ne mnoho lidí v absurdistánu napsalo nápis v 75 na plechovou ohradu v centru Pardubic a taky nás mnoho nebylo, co jsme chodili čurat na Lenina, až tam dali kamery. To byl takový náš "odboj", ale s StB jsem jen v objektovým svazku, jako podezřelý "organizátor" útěků v 77. Je fakt, že jsem se tam při nahlédnutí taky divil, kdo všechno udával...

6 dj.giovanni dj.giovanni | E-mail | 17. listopadu 2008 v 17:37 | Reagovat

Naštěstí máme youtube a tak si tam najděte třeba Merle Haggard a Tammy Wynnete a Today I´ve started loving you again a hned budete mít lepší náladu. Jinak dotaz - podla jsem trestní oznámení na svý udavače, jen tak cvičně a vrátili mi to s tím, že je to promlčený. Sice mě udávali před cca 20 lety ale vím to necelý rok. Máte někdo s tím nějaký zkušenosti?

7 dj.giovanni dj.giovanni | E-mail | 17. listopadu 2008 v 17:40 | Reagovat

abych nebyl za negramota tady je link Haggard x Wynette

http://www.youtube.com/watch?v=M9Ivl_JxSfk

8 Eda Seibert Eda Seibert | E-mail | 17. listopadu 2008 v 17:48 | Reagovat

pro dj.-giovanni - tady se neřeší ani letošní a čerstvé kauzy,natož udávání před dvaceti lety...

9 Der Fallschirmjaeger Der Fallschirmjaeger | 17. listopadu 2008 v 20:46 | Reagovat

dnes 17 listopadu pred 48 roky byl POPRAVEN student Vladivoj TOMEK za pripravy ohrozeni CSSSR. Ano, v CSSSR se POPRAVOVALO jeste v letech 1960ych ktera nazval vas Vasek "pestrymi, bohatymi a produktivnimi lety sedesatymi" ( priloha Reportera 27/1990, strana VII , naky blabol o nejakem Tatarkovi asi z Tatarstanu ).

BigestBloger zklamal lebo nenapisal nic o

17 listopadu , ani o Tomkovi porovnatelnem s Masiny , ............ skoda, Skoda SKODA N.P.

10 Karel Karel | 17. listopadu 2008 v 20:54 | Reagovat

No jedna ceska poucka rika, ze kdyz jsi moc vepredu tlucou te do hlavy, kdyz moc vzadu, kopaji te do zadku. Tak neco uprostred je podle ni ta spravna strategie pro preziti v Cesku.

11 Der Fallschirmjaeger Der Fallschirmjaeger | 17. listopadu 2008 v 21:58 | Reagovat

Kuck, vy byste mohl byt taky ombudsmanem (misto Motejla ktery byl soudcem uz v letech 1960ych) nebo predsedou helsinskeho vyboru v Ceskozlodejsku misto soudruzky Sabatove (otec postrach Brneskeho kraje, pak Vaskuv namestek mini nevim ceho, manzel trockista Uhl).

12 Der Fallschirmjaeger Der Fallschirmjaeger | 17. listopadu 2008 v 22:22 | Reagovat

Kuck, nechapu proc bych mel milovat Daudet ?

13 60. leta zacala 1961. 60. leta zacala 1961. | 18. listopadu 2008 v 3:05 | Reagovat

Wow, to bude urcite poznatek hodny ynzenyra nebo podobne vzdelaneho cloveka. :-))

14 BIS-eek, usa BIS-eek, usa | 18. listopadu 2008 v 3:29 | Reagovat

Ja miluji ty Havlovy hry ktere vsude propaguji i kdyz na ne nikdo nechodi, Nakonec jsem dostal od Vasicka, meho kamaradka medajly za rozbiti republiky, spolu se Sorosem

15 Pepa Nos Pepa Nos | E-mail | Web | 18. listopadu 2008 v 13:57 | Reagovat

Ani jednu z věcí od H. a G. jsem nedoposlouchal. U obou jsem se po...l, po...l, po...l.

16 Tomáš Tomáš | 18. listopadu 2008 v 14:58 | Reagovat

Hedviczku...když ty si vždy vytáhneš jen ten SHIT...buď bezmezně věříš tomu ,že je zde v ČR vše černo(bílé) nebo máš přehled a ze stařecké setrvačnosti trapně "provokuješ".Opravdu mě pobavilo,jak člověk bez základního hudebního vzdělání káže o hudebních trendech...Vždyť ty ani neznáš subdominantní akord C duru.Opravdu né každý v Čr je milovníkem kabátů...je zbytečné se zmiňovat o dílech českých skladatelů stejně jako o přínosů takových kytaristů jako třebas Pavlíček,Andršt nebo Hladík...ale o tom ty nemáš ani páru (stejně jako třeba o Topolových textech)

17 Tomáš Tomáš | 18. listopadu 2008 v 15:00 | Reagovat

a Plastici byli taky komouši ,že ? Tupče...

18 Tomáš Tomáš | 18. listopadu 2008 v 15:32 | Reagovat

Vy záoceánští alibističtí hajzlové...utéct a pak pěkně z ústraní kázat o morálce...důkaz lidské zbabělosti...V Čechách ještě žijí lidé ,kteří pro ostatní i historii dokázali udělat mnohem více,než vy emigranti (právověrní američané :o) dohromady.Tito lidé nesedí na hradě,nepotřebují metály ani psát sebeoslavné ódy...Kdyby si Hedviczku už vytáhl hlavu z Bushovi prdele,tak by si konečně poznal ,že vše není černé a venku je svět...

19 Tomáš Tomáš | 18. listopadu 2008 v 15:35 | Reagovat

svět společný pro všechny,bez rozdílu barvy pleti či občanské příslušnosti

20 Rocker-Tialk Rocker-Tialk | E-mail | Web | 18. listopadu 2008 v 16:40 | Reagovat

vše už bylo řečeno.. jen dodám: PIŠ KURVA S DIAKRITIKOU !!! KDYŽ jSI TAKOVÝ ČECH!!! "NEBO RADSI CECH?!" V dnešní době by se psaní článků bez diakritiky dalo označit za absolutní debilitu! většina prohlížečů včetně těch nejrozšířenějších podporuje středoevropské kódování, nevím proto, proč bys neměl psát diakritiku! Ten článek by pak byl mnohem lépe čitelný.

21 kuck van der loch kuck van der loch | 18. listopadu 2008 v 17:13 | Reagovat

@Rocker-Tialk

Prastan cumet na Stargate, mas zatemneni mozku. Diakritika je pro vychodoevropske opice!

22 kuck van der loch kuck van der loch | 18. listopadu 2008 v 17:14 | Reagovat

@Rocker-Tialk

Tak ty jsi pouze pubertalni embryo?

23 Rocker-Tialk Rocker-Tialk | E-mail | Web | 18. listopadu 2008 v 17:41 | Reagovat

tak to se projevil inteligent, pravděpodobně někdo z netolerantních dinosaurů vždy pohoršené generace... nenadávám ti, neznám teda důvod, proč nadáváš ty mě... tak Zaprví: na Stargate nečumim, nevim kdes to vzal. Zadruhý: Psát v česku bez diakritiky články - tím nemyslím komentáře, příspěvky na fórech a diskuzích, vzkazy v návštěvních knihách atd., tam ať si každej píše, jak uzná za vhodné, ale psaní článků na e-zinech, blogách a podobně. Jesli nemáš rád diakritiku, přestěhuj se třeba do nějaké anglicky mluvící země, ale tady jsi pořád v česku! Autor článku tu běduje nad upadající českou kulturou, ale neuvědomuje si že svým způsobem k jejímu úpadku přespívá tím, že nerespektuje českou unikátnost právě v diakritice. Jinak říkš, že diakritika je pro východoevropské opice. Nemyslíš, že Východní Evropa píše převážně azbukou? Přeci když nastavuji (jazykové) kódování znaků u www stránek nebo kdekoliv jinde, nenastavuji východoevropské kódování, ale středoevropské kódování. O tm se můžeš přesvědčit třeba v nastavení kódování svého internetového prohlížeče, že - pokud nepoužíváš anglo-americké znaky - máš nastaveno Středoevropské kódování. Potom bys měl psát, že diakritika je pro středoevropské opice. Ale jen tak mimochodem, ty jsi čech, že jo? Potom nadáváš i sám sobě, protože národnost NEZMĚNÍŠ!

24 Gábi Gábi | 18. listopadu 2008 v 19:00 | Reagovat

Já s tebou souhlasím, Rockere, taky je mi proti srsti číst bez diakritiky, obzvláště v básních... Psaní bez diakritiky je hyzdění českého jazyka, to je jasný. Na ICQ apod. se to možná ještě snese, i když i tam píšu s háčkama a čárkama, ale v článcích by to měla být samozřejmost, navzdory místu pobytu autora. Když chce psát česky, tak ať píše opravdu česky a cesky.

25 Gábi Gábi | 18. listopadu 2008 v 19:01 | Reagovat

pardon, na konci mělo být: "česky a ne cesky" :-)

26 Emigrant Emigrant | 18. listopadu 2008 v 19:02 | Reagovat

Rocker ty budes Cech jak poleno, kdyz pouzivas NE-ceskej nick.

tim ze pises cesky - narodnost NEZMENIS< ???

Takze turek kterej pise nemecky asi nebude turek, vid ty rozumbrado.

Kdyz nemas rad(?) diakritiku tak se prestehuj do nejake anglicky mluvici zeme< ???

Treba do Ceska, tam se pouziva tolik anglickych slov, ze tomu mnoho Cechu ani nerozumi.To se chcete delat zajimavy? Uz jste i tak dost "prosluly" tolika hackama, carkama a krouzkama, to snad nema zadna jina abeceda. Proc teda vy Cesi kurvite cizincum jmena jako Blakeova, Stoneova a j.??

27 Rocker-Tialk Rocker-Tialk | E-mail | Web | 18. listopadu 2008 v 19:53 | Reagovat

no koukám, že jsem zase přes nemístný odkaz v jisté diskuzi přišel na web, pro určitou skupinu netolerantních zbabělců, kteří si myslí, že ta opěvovaná iluzemi opředená Amerika je to nejúžasnější na světě a američaně jsou nejskvělejší národ na světě... já vám to přesvědčení brát nebudu, konec konců, vy tam žijete... Potom si ale myslím, že nemáte co kecat do situace v česku, když se k nám vlastně nehlásíte(!!!). Tady totiž nežijete!

jinak k mému nicku: [Tyalk] mi začal řikat kámoš už někdy v šestý třídě na základce, prý kvůli tomu, že se podobám nějaké seriálové postavě, a už mi to zůstalo... když sem se tehdy setkal s internetem, začal jsem používat počeštěný nick Tialk (psal jsem, jak jsem slyšel - to měkké i píšu proto, že se během doby, kdy se mi Tyalk říkalo, změnilo T na Ť). Rocker jsem si k tomu přidal, když jsem zjistil, že nejsem sám, kdo stejný nick používá. Myslím, že označení rocker je mezinárodní označení člověka vy česku nazývávaného "mánička".

Jinak Emigrante docela čumim, jak co sis dokázal z mého příspěvku dát dohromady... klobouk dolu, k tomu se ani snad nebudu dál vyjadřovat.

jinak uznávám, že se tu ta angličtina rozmáhá děsně... a takovej nápis Shop na malý sámošce v nějaký "obydlený zatáčce" mě dokáže opravdu pobavit. Proč my češi kurvíme jména? protože je to přežitek z minulých dob. To bys ty ale měl vědět lépe, protože předpokládám, že máš vyšší vzdělání, než já, pouhý student, který má rok a půl do maturity. A proč nám angláni a amíci kurvěj jména svojí výslovností?? to se ptám já! A já si na to taky odpovím! oni mají taky nějaké zažité zvyky a obecná pravidla pro svůj jazyk!

Gábi: na ICQ je to něco jiného.. lidi, co pužívaj Linux (operační systém šířený pod GNU GPL licencí) maj i linuxácjek icq klient a ten nepodporuje diakritiku, ta se jim zobrazuje jako "?".. mnohé webové služby sprostředkovávající připojení na icq také špatně podporují některé diakritické znaky. Proto i já na icq pro komunikaci s těmito lidmi nepoužívám diakritiku... často tak ale vznikají dvojsmyslná slova - tradiční příklad je "mej se" :-)

Jinak tohle je muj poslední příspěvek do diskuze natomhle webu. Nemám tady co dělat. Takže podle hesla: Hádat se s lidmi na internetu je jako soutěžit na paralimpiádě. I když vyhraješ, jsi stále "postižený".

Diakritice zdar!

28 Der Fallschirmjaeger Der Fallschirmjaeger | 18. listopadu 2008 v 19:59 | Reagovat

proc si chechi prejmenovali svuj pohranicni Warnsdorf na Varnsdorf ?  proc to neprelozili  na Varovaci vesnicka ?

29 kuck van der loch kuck van der loch | 18. listopadu 2008 v 20:11 | Reagovat

@Der Fallschirmjaeger

Asi ze stejneho duvodu proc prejmenovali skopcaci Vratislav na Breslau.

30 kuck van der loch kuck van der loch | 18. listopadu 2008 v 20:24 | Reagovat

@Rocker-Tialk

Nebud drzy, spratku. Nebydlim u vas v zapadni Asii.

31 kuck van der loch kuck van der loch | 18. listopadu 2008 v 20:28 | Reagovat

@Rocker-Tialk

Nesmis nam tady do toho kecat, neni to zde pro vychodoevropske opice zijici v zapadoasijskem Cesku.

32 Ondra Ondra | 18. listopadu 2008 v 20:32 | Reagovat

Nohavicu poslouchat už nemůžu, má to divnou pachuť po tom odhalení, je to škoda:(

S tím že se k nám dostává to nejmasovější, to je pravda, funguje to tak všude, neviděl bych to jako české specifikum. Taky to funguje naopak - Kolju bych hodnotil jako lehce nadprůměrný český film a vyhrál Oskara.

Jinak diaktriku určitě, je to utrpení číst třeba tu báseň bez diaktriky.

Rap je rap, někdo mu rozumí někdo ne.(Já ne) Je to jako nadávání na rock oproti jazzu nebo vážné hudbě v minulosti. Hudba a žánry se prostě nějak vyvíjí, ale myslím že rap nebude nikdy masovější záležitostí, stejně jako to nebude vážná hudba.

33 kuck van der loch kuck van der loch | 18. listopadu 2008 v 20:36 | Reagovat

Ten "Rocker" je typicka ukazka ceskeho pseudomysleni a zabedenosti. Ten debil napise "pro určitou skupinu netolerantních zbabělců," ale ve stejne vete nam zakazuje vyjadrovat se k pomerum v Ceskozlodejsku protoze  tam nezijeme a zrejme je podle  ceskozlodeju kazdy emigrant zbabelec. Tomu debilovi je udajne 17 let, kadrova reserva rudych svini.

34 Der Fallschirmjaeger Der Fallschirmjaeger | 18. listopadu 2008 v 20:59 | Reagovat

ti Chechi jsou kdebylove kdyz povazuji ty kteri utekli z komunistickeho koncentraku zvanem ceskoZlodejsko za zbabelce, zatimco ja povazuji ty kteri utekli za odvazne, risikofreundliche jednotlivce s virou ve svoje schopnosti se uplatnit v neznamych podminkach.

Q: kdy se Wroclaw naposledy jmenovala Vratislav ?  a kdy se naposled jmenovala Wroclaw ?  nevim, neznam proto sa pytam

35 Jaroslav Jaroslav | 19. listopadu 2008 v 13:06 | Reagovat
36 Děmjan Bědnyj Děmjan Bědnyj | 22. listopadu 2008 v 12:50 | Reagovat

A jéje, zas tady máme krásný příklad bolševického myšlení pana Hedvíčka. K tématu, o kterém očividně nic neví, hned přidá paušalizující odsudek. Takže jen pro pár drobností. Rap je jakási podmnožina hip hopu, nebot ten může být samozřejmě i instrumentální, fúzující s rockem, jazzem (říká Vám něco jméno Branford Marsalis a jeho Buckshot LeFonque?, znáte aspon Milese Davise a např. jeho desku Doo Bop?). Dále, hip hop má karibské, resp. jamajské kořeny ve stylu dub, popř. reggae a rýmování do skladeb, kterému se tuším říkalo toasting. V českém hip hopu najdete samozřejmě věci špatné, průměrné, ale i výborné. Vámi vzpomínaný Nohavica je velký fanoušek hip hopu, nyní vydal skladbu s kapelou Pio Squad.

Ohledně filmů: které vynikající americké filmy se nedostaly k nám do distribuce, popř. je neuváděla televize v rámci filmového klubu?

Jinak: Váš článek je takové pěkné připomenutí památného komunistického blábolu "Nová vlna se starým obsahem":-)

37 jony jony | 24. listopadu 2008 v 12:38 | Reagovat

asi pred rokem jsem byl upozornen ze bych mohl byt v seznamech stb, vedn jako zajmova osoba, ja mu na to povidam ani bych se nedivil, myslel jsem si to uz predtim davno, povida me na to mozna by ses divil kdo te mel na starost, to me nedalo, ale porad to odkladam a zaroven se na to porad chystam,"takova Nova vlna se starym obsahem" jdu na to protoze teprve ted po temer 20 letech to ma tu spravnou stavu !

38 Souckova Souckova | E-mail | 27. listopadu 2008 v 17:15 | Reagovat

Myslim,ze se mel Nohavica priznat drive nezli to prasklo.Jinak je lepsi si poustet Cerveneho trpaslika nezli sledovat americka "becka".

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama