Svoboda člověka ...

29. listopadu 2009 v 19:29 | Jiri Wolf |  Clanky jinych autoru
Letošní oslavy (20 výročí 17. listopadu), pádu totalitního režimu, byly pojaty opravdu velkolepě. Veřejnoprávní Česká televize se (a to na obou svých programech), snažila (několik týdnů) přesvědčit diváky o tom, že nově nabytou svobodu si občané vybojovali sami a bez cizí pomoci, že se v žádném případě nejednalo o podvod a tudíž neexistoval ani scénář StB. I když se jednalo o zneužitý kompars dějin, musel divák u své obrazovky nakonec pochopit, že velký listopad byl v dějinách národa hrdinným eposem, který budou oslavovat všechny příští generace. Každý svou účastí v ulicích se přece podílel na pádu režimu! Ten sám nepadl! Národní hrdost tak byla posílena i sebevědomí malého českého člověka, který uvěří kdejaké pitomosti. Byla to fraška, která se ostatně opakuje každý rok. "Máme svobodu", bylo při letošních oslavách stále slyšet z rozhlasu a televize. Svobodu lidské bytosti nelze měřit velikostí mříží, to víme všichni - nejvíce však ti, kteří zažili fašismus a socialismus , však opravdovou svobodu lze prokázat mimo jiné počtem žebráků. Pokud v ulicích měst nepotkáte jediného žebrajícího člověka, a mošničkáři, dnes mají dokonce vyhláškou Magistrátu zakázáno prosit kolemjdoucí o almužnu - potom v takové zemi nevládne svoboda, protože práva žebrající bytosti na milodar jsou pošlapávána.

Při své návštěvě v USA jsem viděl spoustu žebrajících občanů. Snad nejvíce pak v ulicích Washingtonu D.S. Při pohledu na ty chudáky jsem byl pohoršen a se svým názorem na bezdomovce a ty mošničkáře jsem se poděli se studenty práv ("Já bych je hnal, policisty na ně poslal! Že to tu vůbec trpíte!"), jenž mne hlavním městem provázeli. Nečekal jsem, že mým úsudkem budou pro změnu pohoršeni oni. "Nezlobte se, pane Wolf, ale to jste bojovník za lidská práva? Vždyť upírat člověku právo na vyprošení si milodaru, je především upírání jeho svobody a vůle. Vemte si, že Vám někdo ukradne všechny peníze a nemáte možnost se vlakem dostat domů. Stačí Vám kelímek, stoupnout si do metra nebo před obchodní dům, nesmíte překážet chodcům, a můžete využít svého práva a na tu dopravu domů si od kolemjdoucích vyprosit spousta lidí svého práva využívají, to můžete vidět na každém kroku. Kdo Vám chce finančně přispět, to je svobodná vůle každého, kdo projde kolem Vás. Podobně přece žádá o milodar v kostele farář, kdy jeho pomocníci na konci bohoslužby obcházejí s košíčky věřící. Tenkrát jsem se zastyděl a s hrůzou seznal, že ono semínko socialistické výchovy - pořádku a státní kázně- bylo komunisty zaseto a vzklíčeno velmi úspěšně. Za totalitního režimu nebylo v Československých ulicích měst žebráků. Samotné žebrání trestním zákonem postihováno nebylo, ale hojně se zneužívalo znění tr. zákona příživnictví a to až do půl roku odnětí svobody.

Sociálně nejslabší skupina národa byla průběžně posílána do pracovních táborů. . U přestárlých a práce již nemohoucích chudáků existovalo už jen oddělení F., kterému se říkalo čekárna na smrt. Bylo zřízeno ve Valdicích a ostatních III. NVS. V mnoha případech bylo těmto chudákům do hrobu pomoženo, jako nadbytečným strávníkům. Tento paragraf byl po roce l989 z trestního kodexu vyřazen, protože skončila otrocká pracovní povinnost již svobodných občanů. Válka proti žebrákům začala krátce po sametovém podvodu prostřednictvím tisku. Posloužila k tomu česká závist a šíření nepravd o pohádkových sumách, které si v Praze měli žebráci vydělávat. Až 30-40 tisíc za den, psalo se v tisku, si bezpracně vydělá žebrák. Já jsem si to vyzkoušel v Karlově ulici a mohu říci, že jsem si vyžebral za den 120 korun. Vše v drobných! Podobně skončil hon na obchodníčky, kteří si svůj krámek nosili na prsou. Že překážejí chodcům! , psalo se, nedá se kvůli nim projít ulicemi. Vyhláškou Magistrátu došlo k zákazu prodeje na ulicích. Místo nich, začali na náměstích a v ulicích Prahy a i jiných měst, překážet hoteliéři, jenž si za tučné úplatky Magistrátu zabrali"volné prostory". Ale vrátím se k žebrajícím. Vyhláškou Magistrátu je zakázáno žebrat nejenom v ulicích, ale i v metru. (V USA můžete žebrat i v metru a bez povolení provozovat hudební činnost). Zákaz žebrání se v podstatě týká všech měst v České republice.

Tam mají podobné vyhlášky, které upírají právo svobodnému občanovi na milodar. Žebrat může chudák jen v případě, že zaplatí městu požadovanou částku a poté s tímto potvrzením, které přísně zkontroluje městská a státní policie, může na vykázaném místě provozovat jen uměleckou činnost! (Hra na kytaru, saxofon...) V povolení není udáno, že kolemjdoucí prosí o milodar! Povolení se nevystavuje na den, ale na určité hodiny. Vyzkoušel jsem si takto žebrat na Karlově mostě. Za tři hodiny žebrání, tedy předstírání, že hraji na kytaru - místo hráče sebe, jsem použil CD. s uměleckým koncertem - jsem prodělal. Povolení od obecního úřadu Prahy 1. mne stálo více, než jsem mohl vydělal! Jak je vidět i na žebrácích se dá vydělat a žebráček může dopadnou ještě hůře, nežli ten almužničkář Vojtíšek z Nerudových povídek Malostranských. . A to jsem v podstatě žebral na starobylém místě, kulturní památky, které samo pro sebe zabralo sdružení umělců! To snad není nikde na světě! Žebrat se dá jen z povolením města, ale žebrák prodělá! Bez povolení je žebrání zakázáno a je posuzováno jako přečin! Nesmí se žebrat ani na schodech kostelů, které nepatří městu, ale církvi. I když schody ke kostelům nejsou majetkem města a žebrákům by podle duchovního práva měly zajistit azyl, přesto jsou žebráci policií brutálně pendreky a kopanci z tohoto místa vyháněni. To ve středověku nedělala ani městská stráž!

Podobně se žebráci začali vyhánět ze všem míst, kudy procházejí turisté. To proto, aby svým zjevem a žebráním nebudili pohoršení. Kvůli turistům se porušují práva a svobody. Když už nemá ten poslední z posledních, tedy žebráček právo na prosbu milodaru, potom v této zemi není svoboda, a tudíž nemáme právo svobodu oslavovat, protože ve své podstatě byla potlačena. Všechny ty vyhlášky magistrátů o zákazu žebrání, jsou z lidského a především právního hlediska hrubým porušováním práv našim občanům, jsou militantní zbraní k ubití občanské svobody a proto by všechny tyto "vyhlášky" měl zkoumat ústavní sud této země jako nezákonný právní akt ze strany mocenských úřadů a porušování ústavních práv.

Před měsícem jsem tu měl kamaráda z Californie. Při procházce městem byl udiven, že tu nemáme žádné žebrající občany. Vysvětlil jsem mu, že úřední vyhláškou města Prahy a i v jiných měst, je žebrání přísně zakázáno, je posuzováno jako přečin a pokud je někdo při almužničkářstv dopaden, musí dokonce zaplatit pokutu! On byl tímto faktem zděšen a nemohl pochopit, jaké totalitní praktiky v této zemi vládnou a prohlásil: "V této zemi není svoboda kterou tu oslavujete, když tu nesmí nikdo prosit o almužnu, protože právem podle počtem žebráků se měří svoboda lidí a tím i jejich demokracie".

Domnívám se, že nebudu sám, kdo má tento názor, jako můj kamarád z USA, kde jsem si před studenty uřízl parádní ostudu. J.W.

 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Klokr Klokr | E-mail | 29. listopadu 2009 v 23:24 | Reagovat

Zdravím-k článku jako takovému nic proti.Jen otázka možná filosofická:Je společnost jež určuje nám svobodu svobodná?

2 Seetal Seetal | 29. listopadu 2009 v 23:47 | Reagovat

Krasny clanek, krasna myslenka, perfektni! Dekuji pane Wolf.

3 Jiří Wolf Jiří Wolf | E-mail | 30. listopadu 2009 v 7:01 | Reagovat

Pane Klokr. Děkuji za připomínku. Ta  vaše filosofická myšlenka je trefná a vystihuje pravý stav věcí veřejných v této zemi.  Naše společnost v Česku opravdu není v žádném případě svobodná.  Je stále v zajetí totalitního myšlení, což vyplynulo z článku i u mojí osoby a dále je v pevném  zajetí komunistů ( býv. a také býv.svazáků), jenž společnost po všech stránkách  mistrně ovládají a zároveň ožebračují. V zemi, kde  ve státní  správě vládne  zločinecká mafie- jeden poslední odhalený  případ za všechny, je cauza  Plzeňské "fakulty" vypovídá o stavu v této zemi, kde si zločinci mohou v podstatě dělat dělat co chtějí. A tak je to všude.  Korupce, šmeliny, krádeže ve velkém, zneužívání státní moci, zadávání státních zakázek za úplatu.... Je to naprostá bezmocnost, kdy celou státní  správu ovládají zločinci. Opět bych zvracel, ale nemám už co. J.Wolf

4 Jiří Wolf Jiří Wolf | E-mail | 30. listopadu 2009 v 7:18 | Reagovat

For mr. Seetal. Tenhle článek jsem psal  bez přípravy, přímo, jako když se mluví z patra. Byl jsem strašně naštván, když jsem viděl jásající národ, který se raduje ze svobody a  který přitom  nemá, co by slavil. Žádné velké úspěchy nejsou. Státní dluh je neuvěřitelně vysoký, odepsané fabriky, které nemají co vyrábět, co se dalo, to se rozkradlo. Na jedné straně je stát jako žebrák, na druhé straně je spousta  boháčů, kteří právě tento ubohý  stát okradli! Za každou cenu se snaží tato společnost dokazovat světu, jak  je svobodná a že jsou věrni "odkazu" 17 listopadu. Společnost se nachází v nesvobodě a především v morálním bahně, ze kterého není schopna vybřednout. Lidé, kteří pod Chartou 77 bojovali za lidská práva a mohli by hodně  pro nápravu věcí udělat, tedy alespoň to zdravé jádro, nechali sami  sebe, tedy  toto společenství rychle rozpustit  a to hned hned po roce 89. Báli se, že by  najednou museli kritizovat sami sebe! Tedy V Havla, nové ministry, vládu, tedy nové  státní zřízení složené povětšinou z býv.  agentů StB a býv. komunistů! A to se nehodilo! Vlastní kritiky se každý bojí.

5 Hana Hana | 30. listopadu 2009 v 9:51 | Reagovat

Noční tramvaj, ráj pobudů
http://www.sedmicka.cz/praha/clanek?id=87283

6 David Werner David Werner | 30. listopadu 2009 v 12:44 | Reagovat

Svoboda cloveka je hlavne prima demokracie ve Svycarsku. Navzdory priposranym Bundesratum (neco jako ministri, svycarsky ekvivalent americkych secretary of ) se narod zachoval rozumne a spravne rozhodl ve veci rozpinani Islamu.

7 David Werner David Werner | 30. listopadu 2009 v 15:58 | Reagovat

Zmrdum z KSC(M):

"společnost politicky a hospodářsky pluralitní, postavená na maximální občanské samosprávě, prosperující a sociálně spravedlivá, pečující o zachování a zlepšování životního prostředí, zabezpečující lidem důstojnou životní úroveň a prosazující bezpečnost a mír"

To jste nam ukazali za 41 let vasi hruzovlady. Rad bych s vami pracoval, nejra deji na strelnici nebo sibenici. Nebude v Cechach dobre dokud se soudruzi nebudou houpat v mirnem vanku na lucernach podel vltavy.

8 Haista Vittu Haista Vittu | E-mail | 30. listopadu 2009 v 17:26 | Reagovat

Až budete příště psát District of Columbia, pak ta zkratka je D.C. a nikoliv D.S. Písmeno "C" se sice hláskuje "sí", ale píše "C". Opravte to v tom článku, to D.S. " rve uši".

9 David Werner David Werner | 30. listopadu 2009 v 18:03 | Reagovat

Spojene narody zkoumaji jestli SVYCARSKE REFERENDUM PROTI MINARETUM je slucitelne s mezinarodnim pravem!

UNO prüft Rechtskonformität des Minarett-Verbots

http://www.bluewin.ch/de/index.php/22,200245/UNO_prueft_Rechtskonformitaet_des_Minarett-Verbots/de/news/inland/sda/

To jsme se skutecne dopracovali!

10 David Werner David Werner | 30. listopadu 2009 v 19:07 | Reagovat
11 Seetal Seetal | 30. listopadu 2009 v 19:40 | Reagovat

[8]: Haista Vittu, komu to rve usi? Debilovi co neni schopny zachytit v clanku smysl? Tak si ty ucitelske kecy strc do pice! Protoze chlap s koulema, by neresil takove sracky.

12 David Werner David Werner | 30. listopadu 2009 v 21:17 | Reagovat

[11]: Nevztekej se, jak jsi hlasoval?  Akorat mne stve ze jsem na stejne strane barikady jako ta SVP - k**** Schlüer.

13 Seetal Seetal | 30. listopadu 2009 v 23:33 | Reagovat

Manzelka je prece nemka :-D, nevim jestli si na muj necisty puvod (nearijsky) uz zvykla (no moc se o tom nebavime), ale ja jsem za ta leta prijal nektere nazorove smery jeji, byt zaraditelne do prvni poloviny 20. stoleti. Nevim, asi jsem zestarnul, doba se zmenila a svoji zmenou prinesla i tento druh zla. Ale tato mala vyhra je velmi mala proti tomu co se tu rozpina a zatlacuje puvodni obyvatelstvo na opacne strany mest.... Ten clanek se povedl, krasne zamysleni se nad problemem ceske spolecnosti a jeste jak bylo spjate se zebraky, fakt krasne. Dovolim si rict, ze Wolf trumfl Hedvicka svym citem.... Ale kdyz jsme u zebraku tak jsi urcite postrehnul jak ta rumunska verbez rozdava v tramvajich listecky a potom ceka na penize, bych je strilel uz na hranicich. Zase na druhou stranu jsem uz potkal (jel) v tramvaji s cikanama, kteri ac zebrali tak pred tim hrali na kytaru a zpivali (tem jsem dal do kelimku od kavy ze starbucksu, tam ani ja nechodim jak je to drahe). Davam penize zebrakum, ale musi ukazat ze neco umeji.

14 Haista Vittu Haista Vittu | E-mail | 1. prosince 2009 v 16:18 | Reagovat

[11]: Jsem ti trochu zvedl mandle, soudruhu.  Příště si skoč na péro, když neumíš přijmout kritiku.

15 Hana Hana | 1. prosince 2009 v 23:06 | Reagovat

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama