Ryba smrdí od hlavy i na Vánoce

10. ledna 2010 v 6:55 | Eda Seibert |  Clanky jinych autoru
Nedávný průzkum společnosti Sanep ukázal, že 52 % občanů je nespokojeno se stavem společnosti a 60 % dokonce tvrdí, že nemáme demokracii. Proč tomu tak je není nutné rozvádět. Je fakt, že demokracie má jiné mechanismy v Rusku, Bělorusku, sousedním Polsku, Německu a Holandsku, ve Švýcarsku, USA atd. A jak je to s ní u nás ? Blížíme se USA či Rusku ? Proč se asi o praktické stránce nejstarší demokracie Evropy ve Švýcarsku nepíše nejen u nás, ale ani v západní Evropě a politici mají při zmínce o ní osypky a hledají důvody, proč nelze její postupné zavedení aplikovat u nás a proč politici nehledají způsoby, jak ji postupně uplatnit ?

Nedávno vznikla nová politická strana TOP 09 z recyklovaných politiků a hned měla publicitu jako žádná jiná, dokonce přímý přenos z ustavení přenášela TV. Proč asi vznikla a není to náhodou zase další způsob skrytých dirigentů, jak podchytit ještě doufající aktivní občany a pak je pacifikovat, příklady DEU, US jsou zcela evidentní.

Nenahradila nespolehlivou předlistopadovou nomenklaturu KSČ poslušná a ekonomicky závislá současná stranická suita, kosmeticky upravovaná k volbám, vyrábějící úředníky jak na běžícím pásu pomocí zákonů ? Není to náhodou jedna z inovací perestrojky socialismu po r. 89 ? Proč mimoparlamentní strany nemají žádnou publicitu, ani prostor k vysvětlení svých názorů ? Pročpak asi je dnes tak vehementně ve státní správě vyžadováno "vzdělání" a nemá náhodou původ snaha dosáhnout ho za každou cenu, viz plzeňská kauza, v příkladu docenta či dokonce profesora vysoko postaveného ? Kdo vlastně řídí náš stát a kam je směřováno hospodářství amatéry ve funkcích ? Učňovské školství v troskách, cizokrajní námezdní dělníci, nahrazující vyučence a neznající fundament řemesla jsou ten grunt hospodářství ? Nebo to snad jsou úředníci sotva ovládající PC ? Kolik u nás lidí něco opravdu smysluplného vyrábí a kolik je v poměru k nim neproduktivních zaměstnanců či podnikatelů, jejichž počet vzrůstá parabolickou křivkou ? Nespokojenost s politikou praktikovanou "volenými" zástupci, volenými zmenšujícím se množstvím voličů, jsou výsledkem naší demokracie, pro mnohé tristní a není divu, že flustrace narůstá. A nespokojenost se stavem a způsobem demokracie, jejím praktickým prováděním. Bez zábran a studu. Ne darmo se říká, že příklady táhnou, ale také, že ryba smrdí od hlavy. Jak dlouho ještě bohužel nezáleží, jak je nám podsouváno, jen na voličích. Ti volební zákony nezmění.

Státní rozpočet bohužel ani v budoucnu nemůže být jiny. Předchozí režim měl své vyvolené, tzv. nomenklaturní pracovníky. Ředitel st. podniku nemusel být odborně erudovaný, vyučený švec mohl řídit třeba OSP, pokud byl kovaným straníkem. Podnik odborně řídili jeho náměstci, on vlastně podle dnešního názvosloví svým nejvyšším platem tuneloval státní kasu. Bylo normální, že neschopný ředitel byl časem "vykopnut vejš", mnohdy až na ministerstvo. Aby jeho místo bylo opodstatněné, vymýšlel tu zbytečné směrnice, vyhlášky a nařízení, které byly prováděny, kontrolovány zvětšující se armádou byrokratů.

Co se změnilo ? Noví úředníci se vyrábějí jednoduše, třeba novými zákony. Pro názornost například ten z r.92 o zdravotním a sociálním pojištění. Sociální pojištění je vypočítáváno z příjmu a nebyl problém, aby ho vybíraly finanční úřady, v době počítačů předaly na patřičný účet, ubylo by úředníků i kontrolorů. Poslední změna stavebního zákona tak zmnožila byrokratické úkony a zaměstnala všemožné úřady a projektanty, že podrobný popis úředních rozhodnutí vedoucí k ohlášení či stavebnímu povolení by vydal na několik stran. Také v době vzniku čtrnácti (!) KÚ bylo proklamováno předání pravomocí krajům a radikální snížení početního stavu úředníků ministerstev. A mohl bych uvádět další a další příklady. Úředníci všemožných stáních institucí i samosprávy jsou jistě skrytým zdrojem úspor na straně výdajů státního rozpočtu. Samozřejmě že neomylná poslanecká sněmovna, vyrábějící zmetky (zákony), tento zdroj nevidí, ale hlavně ani vidět nechce. Tam je také ten zakopaný pes. Neustále rostoucí potřeba úředníků státní správy i samosprávy. Revize zákonů již schválených a uvážlivé změny, případně nové zákony nehrozí. Toho nejsou současní, ale jistě ani budoucí poslanci schopni.

Ona nehrozí ani žádná radikální změna volebních zákonů, která by mohla dát voliči pravomoc opravdu si svého poslance vybrat - není v dohledu. Takže je to uzavřený kruh. Tento druh poslanců, stranických vazalů, mnohdy neschopných i všehoschopných, bude stále jen tunelovat stát a zadlužovat budoucí generace. A u volebních zákonů, tedy i do komunálních voleb, začíná jakákoli změna v současné společnosti.

22.12.09 Eda Seibert, Jilemnice

Freddie Mercury asi nema na mysli Pravdu a Lasku - ale konec je stejny..
 

15 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Eduard Vacek Eduard Vacek | E-mail | 10. ledna 2010 v 9:36

Skvělý článek, který pregnantně popisuje situaci. Mohl by být dále rozveden, mohly by být uvedeny konkrétní příklady a další fakta, například o tom, jakou provádějí ústřední úřady personální politiku. Základem centrálních úřadů byly vždy skupiny výkonných pracovníků, referentů (paní Meclová z generálního ředitelství VS ČR o nich mluvila jako pilných mravenečcích, zatímco si same léčila deprese z vlastní neschopnosti), kteří znali dokonale problematiku a vytvářeli pro ředitele odborů legislativní materii, pod kterou se tito jen podepisovali. Vlivem masívního náboru neschopných idiotů - různých stranických a mafiánských kamarádíčků - a klientelismu byli postupně tito  odborníci propuštěni. Ti kteří je nahradili neumí nic a tak se tzv. nakupují služby a klesá odborná úroveň řídících orgánů. Stranické a zájmové mafie loví tabulková místa pro své příznivce a lobbysty a klesá úroveň státní správy. Demokracie stojí na třech nohách, jak praví ústava - na moci zákonodárné, exekutivní a soudní. Protože politické mafie korumpují všechny a všechno, podařilo se jim rozložit jejich nezávislost a pojem demokracie se stal jen ryze formálním pojmem bez obsahu. Když k tomu ještě přidáme zaškrcení občanské společnosti odjemutím finančních zdrojů, pak je obraz bídy a utrpení kompletní. Nu vot, tovarišči!

2 Jaromír Máša Jaromír Máša | E-mail | Web | 10. ledna 2010 v 10:36

Ano, je to dobře popsáno. Mnozí to vědí. Dále čekat je časově rozloženou sebevraždou a synovraždou Kurník, to se zas čeká na startiovní pistoli carské ochranky? Co komu může říkat TOP 09. Součástí ČKD bývala do bombardování i  tzv. Ťipťopka. Jsem zvědavej, kdy u nás vymyslejí stranu Thymolín.Vezměte mě konečně už odtud pryč.

3 OM OM | 10. ledna 2010 v 12:02

Velmi dobrý článek. Děkuji Bohu, že v tom Kocourkově nemusím žít.

4 JaB JaB | 10. ledna 2010 v 14:15

Jaromíre Mášo, jestli je Ti více než 38 let, tak nebreč, máš co sis zvolil.( Omluva pokud jsi nevolil velkostrany). A jestli je Ti méně, tak dej svým rodičům, přátelům a těm co Ti "to" zvolili mokrým hadrem přes dršťku.
  V dalším článek p. Seibrta - dobrý, ale jen další pláč nad rozlitým mlékem.

5 Godula Godula | 11. ledna 2010 v 11:33

Kolik lidi tolik nazoru co je to demokracie. Nejprve bychom se meli dohodnout na definici co je to demokracie a pak lze rozhodnout jestli je v tomto state demokracie nebo ne. (Na trech nohach stoji kazdy rezim. Nekdo kdo vyda zakon nebo rekne co se ma udelat, nekdo kdo zajisti provedeni exekutiva, nekdo kdo odsoudi provinilce ci opozici - soudy.)

Ja jsem si akorat vsiml ze s kazdou zmenou rezimu akorat narostla administrativa, ackoli se vzdy volalo po jeji redukci a delala se i opatreni. Jestli to bylo v 1968 premena na federaci, prestavba v 80 letech nebo polistopadovy vyvoj (vznik 14 kraju misto puvodnich 7(Cechy a Morava)).

Mista v politice a na uradech vzdy povazovana za lukrativni. Spolecenske postaveni techto lidi je hodnoceno vysoce. Maji na neco vliv, mohou poskytnout jinym i potrebne informace. Stoji v podstate nad celou spolecnosti. A vy lidi dole muzete tak akorat nadavat. Dnes muzete i trochu nahlas protoze je u nas demokracie a meze ve kterych to muzete delat jsou trochu vice rozsirene.

Kdo vlastne vstupuje do politiky? Ten to ma sve jiste na jedno volebni obdobi. Behem te doby nutne ztraci kontakt se svou puvodni profesi a "ujizdi mu vlak", pokud neni pravnik, ekonom, nebo podnikatel. Jen tito lide cinnosti v politice ziskavaji - nove kontakty, cenne informace, ktere zhodnoti i kdyz z politiky odejdou (ale jim se tam libi). Jiny clovek pak uz musi udelat vse pro to, aby se udrzel v politice, pokud nechce jit ve svem puvodnim oboru na podradnejsi misto - a pak se z nej stava prodejny politik.
Je otazka zda to v politice lze usporadat jinak.

6 Mikeš Mikeš | 20. ledna 2010 v 17:39

Perfektní, není co dodat. Jen mi není jasné, co s tím dělat a jak to jednou skončí. Že by v závěru před kolapsem se všichni politici přemístili na Seychely? Třeba jim tam už Krejčíř už připravuje útulek.

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama