Film Vaclava Havla “Odchazeni”

19. srpna 2012 v 2:13 | Ross Hedvicek |  Clanky osvetove
Dnes rano jsem objevil v postovni schrance darek od meho kamarada Petra Nachtmanna - bylo to DVD s filmem Vaclava Havla - "Odchazeni". Petr pochopitelne dobre vi, co si o Havlovi myslim, takze to asi byla jeho pomsta za to, ze jsem mu pred par mesici v Praze, za pritomnosti jeho pritelkyne dal jako darek knihu s 365 sexualnimi pozicemi. Jeho pritelkyne sice nerekla nic, ale zmercila to a oci ji svitily jako majak na Boca Grande blahym ocekavanim veci pristich. A mezi tim se z ni stala i navic jeho manzelka! Takze se mi za muj zertik pomstil svym vlastnim a daroval mi film Vaclava Havla, mozna v nadeji, ze z toho budu na mrtvici. V podstate predpokladal uplne spravne.

Film je bez konkurence uplne nejjebnutejsim filmem ceske kinematografie a nechava daleko vzadu vsechny drive natocene a taky jebnute filmy Milose Formana, Jiriho Menzela a nebo Very Chytilove pripadne vsechny dily serialu o majoru Zemanovi. Kdyz jsem zminil majora Zemana, nebylo mozne si nepovsimnout, ze krome mladych hercu, kteri ve filmu hrali typicky potrouble ceske deti hlavniho hrdiny (Josef Abrham), tak uplne vsichni herci hrali v ruznych dilech serialu o majoru Zemanovi. Vsechno je porad dokola a znova a znova - proto ti Cesi asi maji tak radi ty kruhove objezdy. Dokonce i herec Stanislav Zindulka, v tomto filmu hrajici zakopavajiciho lokaje. Dnes aspon osmdesatilety Zindulka ztravil cely svuj zivot, celou svou hereckou karieru tim, ze hral rozsafne prislusniky SNB, s cepici brigadyrkou posunutou do tyla. Padouch nebo hrdina, vsechno jedna rodina (to je z jineho ceskeho filmu).

Pribeh filmu je velmi staticky a je nad slunce jasne, ze je to jen zfilmovana divadelni hra. Hlavni postava je byvaly statnik Vilem Rieger, hrany velmi dobre Josefem Abrhamem, ktery ma byt jako Vaclav Havel - je to velmi politovanihodna a autobiograficka hra. Jeho "dlouholetou pritelkyni" hraje (zadne prekvapeni) Dasa Veskrnova - a hraje protivnou, hysterickou a zarlivou furii, tak jak byla vykreslena v knize vzpominek jejich byvaleho tajemnika - jiste jste to cetli.

Film je az protivne cesky s tim neuveritelnym mnozstvim skrytych narazek, z nichz bezny tam nezijici emigrant urcite aspon polovinu nezachytil, ale i tak to mnozstvi je strasne. Treba Abrham (postava Vaclava Havla) v jednom miste vtipkuje, ze bude rozdavat vily.Vilav pozadi pritom podezrele vypada jakovilaGrebovka, kterou Vaclav Havel za sve vlady pravdepodobne nelegalne DAROVAL americke asociaci pravniku vymenou za jeden ze svych "cestnych doktoratu". Vila Grebovka je sice v Havlickovych sadech, ale ty jsou vedle Riegrovych sadu. Postava Havla se ve filmu jmenuje Rieger.

Vaclav Havel si uz za sve vlady a ne az ke konci zivota musel uvedomovat, kolik zla zpusobil a svou velkou vinu na intelektualni genocide ceskeho naroda. V jedne scene Josef Abrham, ktery hral Havla docela verohodne, akorat rackovat se zrejme neodvazil, predvadi Havla pri projevu a zcela plynule prejde do imitace Adolfa Hitlera pri projevu. Uplne jsem cumel. Muj zaver byl, ze pokud toHavelcoby reziser do filmu pustil, pak si musel byt vedom sve vlastni historicke podobnosti, co se provineni tyka, i s tim Hitlerem.

Sceny jsou velmi divadelni, uz samotna divadelni hra musela byt dost nepovedena a jsou i velmi staticky groteskni. To uz ani nejsou Keystone Cops, to je jen trapnost nad trapnost. Meli jste prezidenta hlupaka a i kdyz se pak snazil byt reziserem, tak porad zustal hlupakem. Zaverecny vykrik Abrhama/Havla "...SBOHEM DOME, SBOHEM SADE, SBOHEM ALTÁNKU, SBOHEM PŘILEHLÉ STAVENÍ...." opet trapne pripomina znamou historku, kdyz jeste disident Vaclav Havel chodival do Vodickovy ulice poplacat zed Lucerny a pravival "Ty muj majetecku!"

Vsichni ostatni herci byli osvedceni Havlovi kamaradi a hrali vse spravne pokrytecky a trapne, asi jak samotnym reziserem vyzadovano. Jaroslav Dusek hral buranskeho podnikatele a Havlova nastupce, tedy Vaclava Klause. I kdyz mozna by se v nem mohl poznat i hlavni financier celeho filmu, milionar Bakala. Oldrich Kaiser predvadel az rakousko-uhersky podlezaveho ceskeho tajemnika, Jiri Labus byl primo neuveritelne trapny (kluci, nezda se vam nekdy, ze jste prosrali cely zivot?), obvykle super-trapna Eva Holubova v tomto filmu delala jen krovi, Vlasta Chramostova zcela verohodne hrala slabomyslnou babicku (musela to vubec hrat?), Jiri Machacek hral takove neuveritelne ceske hovado - novinare, ze byste mu chteli rovnou nafackovat.

Velice iritujici byly ruzne rusofilni narazky - opakovane pripominani visnoveho sadu (nebyl videt) od Cechova a uvadeni vzdalenosti ve VERSTACH (stara ruska vzdalnostni mira). Vubec to byl film extremne snobsky, povyseny, hrajici si navic, nez vlastne byl a falesne intelektualsky. Ja bych rekl az PRAZACKY INZENYRSKY NAMYSLENY A POVYSENY, ale ne povyseny z nejakeho komunistickeho panelaku, ale z nejake prazske zatuchle vily zabrane po valce po Nemcich.

Jedna z poslednich scen filmu je, jak Abrham/Havel odjizdi kocarem ze sve vily, na kocaru privazane obrazy a vselijake harampadi. To asi nebyla nejaka umyslna narazka, ale me to pripomenulo uvodni titulkovou scenu ze serialu Beverly Hillbilies - tedy burani prijizdejici do civilizace. At uz vUSAa nebo u vas v Cesku. Kouzlo nachcaneho…

Film je natolik iritujici, ze jsem ho vlastne sledoval zblizka jen asi do poloviny, pak jsem sel do kuchyne, umyval nadobi a odtamtud jsem se dodival do konce. Ne ze by bylo nutno okamzite umyvat nadobi, ale odtamtud je to k televizi uz daleko a uz bych odtamtud na obrazovku nicim nedohodil. A mam pomerne novou televizi. Bylo by mi to lito. A jeste jedno srovnani - film je ODPUDIVY uz tim, jak si na cosi hraje, uz tou vyumelkovanou absurdnosti a snahou byt "avantgardni" za kazdou cenu, i kdyby to za hovno stalo. Svym zpusobem pripomina "avantgardni" film Johna Lennona a Yoko Ono s mnohoslibnym nazvem "ERECTION". Mile damy nemusite omdlevat, nejde o erekci, ale o stavbu hotelu - ovsem film je stejne strasny, jako ten Havluv. Film Erection muzete videte zde http://www.youtube.com/watch?v=NnxwIyBaojw

Celkove vidim Havluv film nejen jako radoby sarkastickou a definitivne absurdni chujovinu, ale zaroven jako jeho finalni a zaverecnou urazku tech 5% slusnych lidi v ceskem narode, protoze napred jim Havel zmrvi zivot, znici budoucnost, poslape vsechny nadeje a pak se jim timhle filmem jeste takhle povysene a prazacky posmiva. Je to to podobne jako by se (ciste teoreticky) jiz zmineny Adolf Hitler, pochopitelne za pomoci Leni Reifenstahl pustil tesne po valce do nataceni filmu, kde by se posmival vsemu, co on sam Nemecku zpusobil a cim vsim byl sam vinen a jeste zdecimovanemu nemeckemu narodu posmesne strouhal mrkvicku "na na na nana blbci pitomi, vsichni jste mi naleteli!" Je mozne, ze by i takovy film mel sve legracni momenty, ale porad by to byl film od Adolfa Hitlera, toho zlocince, ktery to vsechno zpusobit. A z toho se sranda nedela.
---
Trailer:

 


12 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Marty Marty | E-mail | 19. srpna 2012 v 11:08

Kdyz jedna osoba ceka nez se ji zaplni mycka nadobi, aby se vyplatilo ji spustit, trva to i vice nez jeden den. Proto , pane Davide, inteligentni jedinec nadobi v malem mnozstvi umyje v rukou. Na to byste neprisel, co?

2 Proc jste se Proc jste se | 19. srpna 2012 v 11:27

na tu intelektualni picovinu vubec dival?

3 Jiřina Korčáková Jiřina Korčáková | 19. srpna 2012 v 12:02

Rossi, film jsem neviděla, tak k tomu se vyjadřovat nebudu. Nejsem Havlův fanda, ale ...

musím říci, že pokud nechava daleko vzadu "vsechny drive natocene a taky jebnute filmy Milose Formana, Jiriho Menzela nebo Very Chytilove", tak klobouk dolů a asi bych ten film přeci jenom měla shlédnout, protože v lepší společnosti už snad ani být nemůže! Já osobně bych na to byla hrdá!

Jeden jako druhý nebo třetí, všichni jsou moji oblíbenci, všichni kromě Václava Havla, a já si myslím, že nejsem žádný povýšený snob (jistě, nemám na co být pyšná, ale to nemá většina lidí).

Za další, vy se mi vždycky smějete, tak já to jenom zopakuji: já JSEM Z PRAHY, JSEM PRAŽAČKA A JSEM NA TO PYŠNÁ. Detailněji se k tomu u vás vyjadřuji na jiném místě, tak se k tomu nebudu vracet, ale opakuji: nezažila jsem jediného Pražáka, který by vyčítak komukoli, že pochází z Brna (a tam je přeci ústavní soud a ještě i spousta jiných v podstatě neoblíbených institucí), z Ostravy nebo Bratislavy. V životě jsem se ani slůvkem neotřela o nikoho kvůli tomu, že byl třeba z Plzně, Olomouce, Hradce Králové, Přerova, Prostějova nebo Banské Bystrice a i když mi třeba ublížil nebo pouze chtěl ublížit někdo ze Šumperka nebo Kroměříže, ani jsem mu to nevracela, natož potom abych nenáviděla samotný Šumperk nebo překrásnou Kroměříž! Jste plný předsudků stejně jako vaši oponenti, ale stejně vás miluji, i když mne občas dovedete naštvat až k skoro k nepříčetnosti, například právě tímhle! Jsou to naopak Moraváci, kdo se povyšují, dostanu od vás za to přes čumu? A ještě jednou vám gratuluji k milióntému čtenáři, i když ... NEMYSLETE SI, ŽE SE NAD NÁS ČTENÁŘE A VŮBEC BUDETE POVYŠOVAT A NAFUKOVAT SE!

4 Jiřina Korčáková Jiřina Korčáková | 19. srpna 2012 v 12:35

Davídku posílám vám pusinku, vy jste tak roztomilý.

5 Odchazeni - Vaclav Havel Odchazeni - Vaclav Havel | Web | 19. srpna 2012 v 14:51
6 Václav Havel po americké premiéře Odcházení Václav Havel po americké premiéře Odcházení | Web | 19. srpna 2012 v 14:52
7 Robert Buchar Robert Buchar | Web | 19. srpna 2012 v 16:48

[3]: Pani Korcakova,
urcite se na to bezte podivat! Ten zazitek se neda popsat. Nebudete verit vlastbim ocim a do smrti se vam o tom bude zdat.

8 děda děda | E-mail | 19. srpna 2012 v 18:36

1. Jsem z Plzně, v Praze žiji už skoro padesát let, přesto jsem nikdy nezaregistroval, že by nějaký Pražák byl na svoje Pražáctví pyšný neřkuli kvůli tomu nafoukaný. Troufám si domnívat se, že Moravácka aninmozita vůči těm "Pepanům" je jedním ze symptomů všeobecně rozšířeného českého Minderwertigkeitskomplexu, který jsem u Pražáků postřehl spíše při jejich pohybu v cizině v podobě siláckého až hulvátského chování, nápadně se podobajícího chování turistů z někdejší NDR / DDR v Praze. Přitom ten syndrom moraváctví se podle mé zkušenosti týká Moravy asi tak od Olomouce na jih - u Ostraváků či obyvatel Slezska nebo Těšínska jsem nic takového nepozoroval.

2. Oscházení jsem viděl v televizi a souhlasím, že to je pěkně jebnuté. Ale troufám si domnívat se, že nikoli nevyhnutelně negativně. Dohánění některých věcí ad absurdum bylo Havlovým výrazovým prostředkem odjakživa - a nejen jeho. Mistrovsky to dokázal v obdobném kontextu třebas Terry Gilliam nebo Tengiz Abuladze (Monanieba - Pokání - doporučuji). Aniž bych měl na mysli cokoli osobního, opět si troufám domnívat se, že intelektuálština obecně vadí především primitivům, zatímco ineligentním lidem vadí pouze prázdná intelektuálština, ke které možná lze přiřadit zde již dříve citovaný film Loni v Marienbadu. A ti, kdož to žerou všechno, jsou obvykle blbí snobové. V souvislosti s Odcházením mne napadá second opinion - co když nějaké části Havlovy dušičky už byl sám Havel trapný a tak to vtělila do tohoto filmu ? Jsem si skoro jistý, že nejsem snob, troufám si doufat, že nejsem ani primitiv, a z Odcházení jsem měl docela srandu, i když možná ani nevím přesně, proč vlastně. Je to tak trochu jako v tom proslulém výroku Jana Wericha na adresu jedné smíchem řičící divačky: "Milostivá, taky máte ráda srandu, co ?".

9 HankaK HankaK | E-mail | 19. srpna 2012 v 18:52

[3]: Mas pravdu devce, kdyz jsme byli v Traiskirchenu, tenkrat, ne pred mesicem (ano, byli jsme se tam podivat, porad stejne, jen lidi ztmavli), tak ja se lide poptavali "Odkud jste?", s obavou jsem rikala z Prahy. Skoro vzdy to bylo slyseno s odporem. Tenkrat jsem se s tim poprve setkala. Nekteri se zeptali, snad nam davali jeste sanci, primo z Prahy? Ano, z Male Strany. Naopak jsem poznala prave v Praze Brnaky, kteri se stali Prazaky a davali to vsem jasne najevo, ja jsem Prazak z Brna a kdo je vic.
Rossovi to nemej za zle, i kdyz to asi mysli vazne, je to humorne.

10 Jiřina Korčáková Jiřina Korčáková | E-mail | 20. srpna 2012 v 11:11

[7]: Pane Buchare, vy mne děsíte! Předevčírem jsem si pustila Psycho ... no, ještě tady jsem. Myslíte, že Odcházení bych nepřežila?

11 Jiřina Korčáková Jiřina Korčáková | E-mail | 20. srpna 2012 v 11:12

[8]: Dědo, můžete si zaregistrovat mne. Kde vám to mám podepsat?

12 mz mz | 20. srpna 2012 v 12:22

videla som film v telke, bol to fest trapny pokus (tazko povedat, o co vlastne)....nuz, ale i o tom je demokracia, ked sa nasiel producent a zaplatil to, hm

13 děda děda | E-mail | 20. srpna 2012 v 13:27

[11]:Hehe ... já si žádnou evidenci nevedu. Samozřejmě jsem se nesetkal se všemi Pražáky či Pražačkami, takže moje poznatky mají jen omezenou platnost. A bližší kontakty jsem měl povětšině s lidmi, jejichž inteligence byla na takové úrovni, že sebehodnocení stavěli na tom jací jsou, nikoli na tom odkud jsou. Ale zato mám zkušenosti z Moravy, kde občas raději říkám, že nejsem z Prahy, že tam jenom bydlím - a ledy hned tají ...

14 děda děda | E-mail | 21. srpna 2012 v 15:39

[13]:Tak mne napadlo, zdali nejsme v terminologickém zmatku pýcha versus hrdost. Já jsem třebas hrdý Plzeňák, ale pyšný na to nejsem, neb to není moje zásluha a navíc skoro nepiju pivo. Hamba hamba.

15 Jiřina Korčáková Jiřina Korčáková | E-mail | 22. srpna 2012 v 9:52

[14]: V tom to asi bude, dědo, v tom terminologickém zmatku. Já pivo piju, občas, a nemusí být vždy plzeňské. Ale dávám přednost vínu.Nejradši moravskému.

16 děda děda | E-mail | 22. srpna 2012 v 14:45

[15]: Pokud jde o pivo, mám nejraději irské pivo Kilkenny. Vínu moc nerozumím, ale nejlepší, které jsem kdy pil, bylo dalmatské červené Kaštelet. Oboje se bohužel v Česku velmi těžko shání.

Komentáře jsou uzavřeny.